Velocette Thruxton: Een Icoon van de Motorsport

De Velocette Thruxton, een sportmotor die werd geproduceerd door Velocette tussen 1965 en 1971, is een icoon in de geschiedenis van het motorracen. Deze motor, onthuld op de Earls Court Show van 1964, was de laatste ontwikkeling van Velocette’s lang bestaande stoterstangen eencilinder, de Venom.

Authentiek of Replica

De Thruxton wordt soms de Venom Thruxton of gewoon Thruxton genoemd. Enkele overlevende exemplaren kunnen ‘opgewaardeerde’ replica’s zijn, gebaseerd op de Venom of Viper. Veel onderdelen in de reeks waren uitwisselbaar, wat leidde tot de mogelijkheid van vervalsingen. Vanwege de hoge bedragen die erbij betrokken waren, werd er een register opgezet door een lid van de Velocette Owners Club. Met productiegegevens van motor- en framenummers, verkregen na de fabriekssluiting, konden eigenaren en potentiรซle kopers de echtheid bevestigen bij de verkoop en aankoop.

Ontwikkeling en Introductie

Een optionele cilinderkop voor de Venom werd beschikbaar voor racers in 1964. Een Venom uitgerust met deze verbeterde cilinderkop werd dat jaar eerste in zijn klasse tijdens de Thruxton 500, een endurance race van 800 km. Veloce introduceerde in 1965 het Venom Thruxton productiemodel met een geadverteerde 41 pk aan de krukas. Tests klokten de snelheid op 180 km/u, zonder raceafstelling.

De betrouwbare Venom werd verbeterd door Velocette ontwerper (en familie-eigenaar) Bertie Goodman met naar achteren geplaatste voetsteunen met een rempedaal en afstandsbediende versnellingspook, een close-ratio vierversnellingsbak, aluminium velgen, een two-leading shoe voorrem en ‘clip-on’ stuur. De motor kreeg een racespecificatie cilinderkop om extra grote kleppen, een downdraught inlaatpoort en een Amal 5GP2 carburateur te kunnen accommoderen, met een verlengd inlaatkanaal dat zo lang was dat het een speciale uitsparing in de achterkant van de brandstoftank vereiste. De opgewaardeerde motor leverde 41 pk (31 kW), 5 pk meer dan de Venom.

Hoewel de Velocette Thruxton werd verkocht als straatversie, was het eigenlijk bedoeld voor het racen. Niet meer dan 1.108 Thruxtons werden geproduceerd voordat het bedrijf in 1971 instortte.

Racend Succes

Hoewel vernoemd naar de Thruxton 500 endurance race, werd de race in 1965 daadwerkelijk gehouden op een andere ongebruikte vliegveld, Castle Combe, en werd “The Motor Cycle 500-miler” genoemd. De vroegste versie van de Velocette Thruxton, gereden door Motor Cycle journalist David Dixon en racer Joe Dunphy, won de 500cc klasse.

In 1967 behaalden twee Thruxtons, gereden door Neil Kelly en Keith Heckles, de eerste en tweede plaatsen in de 500cc Production TT, de eerste keer dat een productiemachine-evenement werd georganiseerd op het Isle of Man, waarbij Kelly ook de snelste ronde opnam met 146 km/u.

Verdere Ontwikkeling en Einde van een Tijdperk

In de laatste jaren van Velocette-productie, in 1968, bedacht de Amerikaanse ondernemer Floyd Clymer de Indian Velo 500, een beperkte productierun van bijgewerkte machines die voornamelijk Italiaanse onderdelen gebruikten. Clymer had de levering van losse Velocette motoren en versnellingsbakken onderhandeld, inclusief enkele Thruxton motoren.

Technische Gegevens van de Velocette Thruxton
Fabrikant:Velocette (Ook bekend als: Venom Thruxton)
Productie1965โ€“1971
VoorgangerVelocette Venom
Motor499 cc, luchtgekoelde eencilinder met een compressieverhouding van
9:1 en een Amal 5GP2 13/8 carburateur
Topsnelheid180 km/u
Vermogen31 kW (41 pk) @ 6,200 toeren per minuut
Remmenvoor: trommelrem (John Tickle 2LS, 19 cm), achter: trommelrem
Wielbasis139,1 centimeter
Zithoogte77,5 centimeter
Gewicht180 kg (droog)
Brandstofcapaciteitongeveer 17 liter
Oliecapaciteitongeveer 1,89 liter
Brandstofverbruikongeveer 4 l/100km bij een snelheid van 105 km/u.

Foto: Yesterdaysย Antiqueย Motorcycles en Classicย Motorcycleย Archive, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen ๐Ÿ˜Ž

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *