[slideshow id=78]
Zo sprak me een man aan die wel een heel verwonderlijk verhaal wist te vertellen. Z’n oom was in de jaren veertig verdeler van Saroléa en kreeg op een bepaalde dag een potentiële koper over de vloer. De man wist heel goed wat hij wou, alleen het was nergens meer in de handel verkrijgbaar: een zware Belgische viertakt ééncilinder kopklepper maar met handbediende versnellingen. In de jaren dertig waren alle merken overgestapt van handbediende naar voetbediende versnellingen maar de man was gewoon van met zo’n ouder type rond te rijden en wou daar niet vanaf. De dealer had geen andere keuze dan een voorstel te formuleren aan het moederbedrijf, of ze niet in staat waren om er zo toch maar eentje te bouwen. Er ging wat correspondentie heen en terug maar uiteindelijk was men bereid om die dan toch te bouwen, waarop meteen een bestelbon werd opgemaakt. Waar de machine uiteindelijk terecht is gekomen weet niemand, alleen, stel je voor dat deze vandaag ergens zou van een hooizolder komen, wat zouden de specialisten dan wel denken?