Sanglas… een zeldzame Spaanse

De grote Spaanse eencilinders met hun monumentale motorblokken zijn even indrukwekkend als dat ze hier zeldzaam zijn. Sanglas was een bedrijf dat feitelijk motorfietsen voor de Spaanse overheid bouwde. Maar dat bleek niet genoeg. Daarom werd er ook voor de burgermarkt gebouwd. Maar zelfs in Spanje zijn de motoren best zeldzaam. Hier in Nederland zie je nog veel minder. Maar onlangs stond er toch eentje te koop.

Kopkleppers

Sanglas werd in 1942 werd opgericht door de broers Martin en Javier Sanglas die maakten eencilinders van 248- tot 499 cc waarvoor ze hun eigen motorblokken bouwden.

In 1962 verhuisde het bedrijf naar Hospitalet de Llobregat en daar werden vanaf 1962 295 cc, 350cc en 423 cc kopkleppers geproduceerd. In 1978 kwam er een Sanglas met een Yamaha 400 cc tweecilindermotor, en dat was het begin van het einde. Yamaha wilde namelijk voet op Spaanse bodem krijgen omdat de Spaanse overheid de import van Japanse merken verboden had. En dan is het je lokaal inkopen de betere optie dan een oorlog beginnen.

Het hele artikel vind je hier op onze zustersite Auto Motor Klassiek

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Eén reactie

  1. Ls,

    Leuk weer eens wat te horen over mijn motormerk.
    Vele jaren was ik werkzaam met en voor Sanglas als Importeur voor hen.
    Ook in Spanje zijn er toch nog vele mensen die Sanglas een warm hart toedragen.
    Elk jaar in mei is er nog een samen komst waar de oude heer Javier Sanglas (94) nog komt met zijn dochter en zoon José Sanglas.
    Vriendelijke groeten, Jan de Bruin.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *