Niet iedereen heeft gehoord van motormerken zoals Laurin-Klement, Achilles, Jelinek, Kohout, Walter, Pérun of Torpedo. Toch waren het wel degelijk motorfietsen uit het prille begin, gebouwd in een klein land met heel veel technische ervaring. Natuurlijk kent iedereen Jawa en CZmaar in Tsjecho-Slowakije zijn meerdere merken geweest zoals ook BD (Breitfeld & Danek) dat in 1926 voor het leger een 500cc DOHC motoren leverde en in 1928 door de beter bekende Praga autofabriek, gelegen in Praag, werd overgenomen. Deze produceerde het type dat bekend stond als de Bedar nog tot 1934.
Met een maximum snelheid van 105 km/h en een vermogen van 15 pk, 3 versnellingen en 170 kg een zeer degelijke machine die zijn tijd ver vooruit was. Zo werd de ééncilinder ook al voorzien van een dubbele bovenliggende nokkenas. Ook de zadeltank, in een tijd waar heel veel merken nog flat-tanks hadden, gaf deze motorfiets een zeer modern uiterlijk.