Wie relatief nieuw is in de wereld van klassieke motoren, wordt vroeger of later onvermijdelijk met de vraag geconfronteerd: “Waar haal ik in godsnaam die onderdelen vandaan?”. Je hoeft je daarvoor nog niet volop in het restaureren te hebben gestort. Na verloop van tijd gaat er altijd wel wat stuk of is er iets versleten. En als je zelf niet zo ’n handige Harry bent, is het goed te weten wie wel de nodige kennis en ervaring bezit om aan jouw motorfiets te sleutelen. Ik spreek uit ervaring en vond dat ik best wat minder ervaren liefhebbers van dienst zou zijn met wat praktische informatie over dit onderwerp.
Zoek hulp
Ik ben zelf verre van een wandelende encyclopedie, dus moest ik eerst even schematisch en logisch plannen. Om het allemaal wat tastbaarder en realistischer te maken heb ik 5 tot de verbeelding sprekende modellen uit de jaren ’70 gelicht: BMW R 100 RS, Ducati 750 SS vierkant carter, Honda CB 750, Moto Guzzi 850 T3 California, Norton Commando 850. Vervolgens heb ik een standaardlijst gemaakt van onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen óf erg kwetsbaar zijn bij tuimelpartijen. Op die manier heb je een vergelijkingsbasis.