In de machinefabriek van Donnino Rumi ontstond in 1949 een opzienbarende 125 cc tweetakt twin met liggende cilinders naar het ontwerp van Pietro Vassena. Het blokje werd als dragend deel ondergebracht in een open buizenframe. Het frame van de ”Turismo” was voorzien van een ongedempte telescoopvoorvork en plunjervering.
Dankzij de ervaren, van Gilera afkomstige, motor­constructeur Luigi Salmaggi kwam een jaar later de ”Sport” ter wereld. Meer vermogen, een vierbak en 21 inch wielen brachten onmiddellijk succes. Op basis van deze 125 cc twin ontstond ook de scooter ”Scoiattolo” met een geperst stalen frame, een telescoopvoorvork en achtervork. De scooter rolde op 14 inch wielen.
De productieracer SS 52 dateerde uit 1952 en was bekend onder de naam ”Gobetto”. De motor onderscheidde zich door de schommelarmvoorvork en het vermogen van maar liefst 9 PK. Nog succesvoller was de crosser. Maar niet alleen de sportversies profiteerden van verbeteringen, ook de straat­modellen kregen een vierversnellingsbak en de ”Turismo” beschikte over een gedempte voorvork. Verder ontwikkelde men op basis van de 125’er de GT 200, met schommelarm en verende achtervork.
De eveneens ontwikkelde 175 cc versie van de ”Gran Turismo” was echter niet erg succesvol. Opvallender was daarentegen de in 1954 onder de naam ”Formichino” verschenen scooter. Technisch was dit model zeker bijzonder: het dragende middendeel werd gevormd door de 125 cc twin gevormd, waaraan een voor en achterdeel uit gegoten aluminium was gemonteerd. Vanaf 1955 werd het programma uitgebreid met een nieuwe off the road machine met het verstevigde frame van de GT 200. De ”Turismo” werd opgevolgd door de ”Diana”, die weliswaar over dezelfde motor beschikte, maar een nieuw frame met centrale bovenbuis bezat. Dit frame werd overigens ook gebruikt voor de ”Junior”, die zo goed bleek dat hij uiteindelijk het sportieve model de ”Gobbetto” afloste. Uit deze ”Junior” ontstond ook het laatste Rumi model, de ”Junior Gentleman”.
Een dalende omzet en enkele minder succesvolle andere ondernemingen dwongen Rumi tot de beëindiging van de motorfietsfabricage.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *