In 1933 ontstond het merk Phönix uit de ”Ravensberger Motorradwerke GmbH” (RMW). Bij RMW werden al vanaf 1925 lichte motorfietsen gebouwd, in uitvoeringen met een 132 cc en een 148 cc tweetakt met driebak. Later werden ook modellen met een 500 en 600 cc MAG geproduceerd. Vanaf 1929 maakte RMW gebruik van zijn eigen 198 cc tweetakt. Twee jaar later kwamen er gloednieuwe, gedeeltelijk gesmede frames, waarin ook de nieuwe JAP kopklepper motoren met 198 cc en de 350 cc zijklepper van Sturmey-Archer gemonteerd werden. Uit politiek oogpunt moesten deze buitenlandse motoren in 1933 wijken voor Duitse producten. Onder de nieuwe naam Phönix werden een- en tweecilinder viertakt motoren van Bark en Küchen gebruikt, waarvan de cilinderinhoud lag tussen de 198 en 498 cc. Langzaam maar zeker werd het aanbod minder totdat net voor de oorlog alleen de 198 cc en 246 cc tweetakten nog geleverd werden. Na de Tweede Wereldoorlog deed het merk nog een poging met een nieuw frame en ILO motoren, maar lang heeft het niet meer geduurd.