Alhoewel het merk Peugeot gekoppeld wordt aan allerlei auto’s, bromfietsen en scooters, realiseren maar weinigen zich dat het merk een pioniersrol speelde in de motorwereld. Het merk ontstond uit de ijzergieterij die Jean Pierre en Fréderic Peugeot in 1910 oprichtten. In 1882 begon de onderneming met de productie van fietsen en introduceerde in 1899 zelfs een fiets met cardanaandrijving. In dat jaar verscheen ook de eerste motorfiets van Peugeot, met een Zedel-inbouwmotor. Vijf jaar later tooiden de letters PF het gietwerk van het blok: Peugeot had een eigen 238 cc motor ontwikkeld. Grote twins werden in 1905 toegevoegd aan het programma. Daarmee werden overigens nog een paar wereldrecords gevestigd. Zelfs Norton maakte gebruik van Peugeot motoren toen men in 1907 de TT won. Al voor de Eerste Wereldoorlog behaalde Peugeot racesuccessen met de OHC en DOHC racetwins. In de 20’er jaren breidde Peugeot het programma, dat voornamelijk uit kleine tweetakten bestond, uit met een nieuwe viertakt serie met een inhoud tot 348 cc. Dit waren zowel kop- als zijkleppers. In de dertiger jaren volgden motoren tot 494 cc cilinderinhoud.
Na de Tweede Wereldoorlog beperkte Peugeot zich tot de zuigergestuurde een- en tweecilinder tweetakten tussen de 123 en 246 cc.?De productie hiervan liep door tot in de zestiger jaren.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *