Alhoewel het bedrijf Adam Opel AG tegenwoordig het meest bekend is van de auto’s was het rond 1900 een belangrijke fietsfabrikant. Vanaf 1901 begon men ook motorfietsen te produceren. De eerste modellen waren min of meer verstevigde fietsen, voorzien van ééncilinder viertakt motoren met een vermogen van tussen 1,75 en 3,5 PK. Vanaf 1903 waren er V-twins met 4,5 PK, maar in 1907 werd de productie van motorfietsen alweer gestaakt om zich beter op auto’s te kunnen concentreren.
In 1913 keerde Opel min of meer terug op tweewielergebied met een 140 cc hulpmotor voor fietsen die zijdelings aan het achterwiel gemonteerd kon worden. Ook werden er complete motorfietsen geleverd met een afgeveerde voorvork. Een doorontwikkelde versie van de hulpmotor, met een inhoud van 148 cc werd in lichte motorfietsen ingebouwd. Opvallend modern waren ook de wegracers uit 1921. Deze ééncilindermotoren hadden bijvoorbeeld al waterkoeling en vier kopkleppen.
De echte doorbraak van Opel motorfietsen kwam echter in 1928 toen de succesvolle Motoclub-modellen geïntroduceerd werden. Ernst Neumann Neander had het frame ontworpen, dat Opel in licentie gebruikte. De ééncilinder viertakt motoren met 499 cc kwamen van Opel zelf. De kopklepper leverde 22 PK en de toerversie, met zijkleppen, leverde 16 PK. De motoren werden in de gehuurde ”Elite” fabriek in elkaar geschroefd. Officieel werd de productie in 1928 beëindigd, maar tot 1930 werden er Motoclubs in elkaar geschroefd uit oude voorraden.
Het museum is hard op zoek naar deze toch zeer bijzondere motorfiets te zien in de voornaamste Duitse musea, een zeldzaamheid in belgie (hoewel ik een zeer mooie weet staan bij een collega verzamelaar).Het boek over Neander de ontwerper van het frame is een aanrader,ook zijn motorfietsen waren juweeltjes.Indien iemand een frame in overschot weet staan laat mij gerust iets weten….johan schaeverbeke
Hallo, deze DK200 en ook een DBK200 zijn te koop.
+31 71 589 46 55
Het oldtimer motoren museum in Oudenburg (nog steeds een uitgelopen hobby) op zoek om aan de bezoekers te kunnen voorstellen oa een Opel,een dieselmotor,een wankel, en een speedway of delen daarvan….voor het ogenblik niet financieel haalbaar maar ook enkel de blokken of motorfietsen met heel slecht uitzicht die anders op het schroot worden gegooid zijn welkom.In het museum willen we meer variatie….nu is er ook een Triton 1960 en een Douglas in Koehler Escoffier kader te zien….dus steeds een wisselend museum.groetjes en dank voor belangstelling: johan schaeverbeke