Nimbus motorfietsen ontstonden alleen maar omdat het oorspronkelijke product van de Firma Fisker & Nielsen, de beroemde ”Nilfisk”-Stofzuiger, niet al te best verkocht. Dat was des te opmerkelijker gezien het feit dat Peder Andersen Fisker, nog nooit een motorfiets gereden had.
Toch was er in 1918/19 al het eerste prototype met een luchtgekoelde viercilinder in lijn die in de lengterichting was ingebouwd. De motor bezat verder separate cilinders, een driebak en cardanaandrijving. Bijzonder kenmerk van de Nimbus 750 cc. was de opvallend grote bovenste framebuis die tegelijkertijd als tank dienst deed. Zowel het A-model (gemaakt tot 1924) en het model B (tot 1928) bezaten deze ”kachelpijp” en achtervering. Er werden er zo’n 1250 van gemaakt. Door een verandering in de belastingwetgeving werd de productie van motorfietsen onrendabel, bovendien kon Fisker de capaciteit van de fabriek nu goed gebruiken voor de gestegen vraag naar de stofzuigers.
Toch kroop het bloed waar het niet gaan kan. De zoon van de oprichter, Anders Fisker was een echte motorenthousiast. Samen met zijn vader begon hij in de dertiger jaren aan een nieuw project te werken. In 1934 werd de opvallende fiets aan het publiek voorgesteld. Het frame bestond uit geperst stalen delen die aan elkaar genageld waren, en bezat geen achtervering. Als compensatie beschikte de fiets wel, als een van de eersten, over een telescopische voorvork. De cilinders en de bovenkant van het carter bestonden nu uit één gietstuk en de cilinderkop, met gedeeltelijk openliggende klepaandrijving, herbergde een nokkenas die door een koningsas werd aangedreven. Wel was de motor weer in de lengterichting ingebouwd en telde hij 750 cc. Dankzij het feit dat de maximale snelheid in Denemarken op 60 km/u lag, bleek de Nimbus bijna onverwoestbaar. Tot het einde van de productie, in 1960 bleef de machine vrijwel onveranderd. De motorfiets kreeg wel voetschakeling, in 1947, en een jaar later kreeg de ongedempte voorvork demping. Het duurde echter tot 1956 voordat de hele klepaandrijving onder een afdekking verdween.
Aan de Deense overheid, die gebruik maakte van deze robuuste machines die voor zijspangebruik geschikt waren, is het te danken dat er tegenwoordig nog zo’n 3000 modellen van het in 1934 ingevoerde type C over zijn gebleven. De Deense post maakte nog tot 1976 (!) gebruik van Nimbus zijspannen.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *