Jan Modaal kon er zeker geen betalen vanwege de hoge prijs, en veel mensen die er wel een konden betalen kregen er geen omdat er zo weinig viercilinder MV’s geproduceerd werden.
De productie van seriemachines werd bij MV Agusta eigenlijk gezien als een noodzakelijk kwaad gezien om het wereld­kampioenschap te kunnen winnen.
Dat bleek overigens in het geval van de viercilinder niet echt gemakkelijk. Alhoewel de ontwikkeling van de 500 op hetzelfde moment als de 125 gestart was, en ondanks het feit dat men Pietro Remor, constructeur van de succesvolle Gilera viercilinder, binnen de gelederen had, bleef het grote succes aanvankelijk uit. De 125 cc machine kon bogen op maar liefst 3 wereldtitels, terwijl er in de 250 cc klasse met een opgeboorde versie nogmaals twee wereldtitels binnengehaald werden, voordat John Surtees op de 500 machine de eerste successen kon boeken.
De verwachtte replica bleef echter uit, tot grote spijt van velen. De 500 cc viercilinder in een straatversie die in 1950 parallel aan de racers was ontwikkeld, verdween zelfs in een museum. MV liefhebbers moesten tot 1967 geduld hebben. In dat jaar kwam er een eigenwijze 600 cc. toerversie van de viercilinder uit, die vrijwel niemand wilde hebben. Pas in 1970 verscheen de 750 S, de motorfiets die men verwachtte van MV. Het was een kopie van de racers uit de zestiger jaren. De separate cilinders met hun ragfijne koelribben, de karakteristieke cilinderkop die plaats bood aan twee nokkenassen die door tandwielen werden aangedreven evenals de zesmaal gelagerde krukas die – in de allerbeste racetraditie – gemakkelijk van boven uit het carter te tillen was waren prachtige constructiekenmerken. Daarbij viel het bezwaar van de wat ”toeristisch” aandoende cardan­aan­drijving in het niet. Tot de productiestop in 1977 werd de ma­chine consequent doorontwikkeld, waarvan met name frame en rem­men profiteerden. De cilinderinhoud was uitgegroeid tot 837 cc. In 1978 ontwikkelden de voormalige raceteamleider Arturo Magni en de Duitse importeur echter nog sterkere varianten met een inhoud tot 1066 cc.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *