Het feit dat motorproducent Levis uit Birmingham haar moto­ren voorzag met eigen krachtbronnen was voor die tijd best bij­zonder. Tot 1927 voorzag oprichter Arhur Butterfield zijn motor­fietsen alleen van tweetakt motoren. Die hadden zo’n goede naam, dat Zündapp ze na de oprichting in 1921 in licentie ging na­bouwen. Maar de goede naam die de zuigergestuurde tweetakten had­den kwam niet zo uit de lucht vallen. Daar gingen sportsucces­sen aan vooraf. Tussen 1920 en 1922 wonnen Levis-machines de Lightweight TT. In 1920, toen de Lightweight en Junior-klasse nog samen startten, werd ook bijna een zege in de Junior-klasse behaald, ware het niet dat coureur Reg Clark in horizontale po­sitie waardevolle tijd verloor.
In 1927 kwam de eerste Levis-viertakt. Een 350cc kopklepper, het begin van een compleet programma vanaf 250 tot 600cc. Het technische hoogtepunt was ongetwijfeld de CB 250. Een éénci­linder kopklepper met bovenliggende nokkenas. Aangedreven door een in een aparte schacht lopende ketting.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *