Ook al staan de tot nu toe nog steeds succesvolle Vespa’s synoniem aan het begrip scooter, de Lambretta scooter uit Milaan was in de vijftiger en zestiger jaren een waar cultobject.
Innocenti, een voormalige wapenfabrikant, had tijdens de oorlog al met scooterachtige voertuigen geëxperimenteerd. In 1947 werd door Innocenti de eerste Lambretta op de markt gezet. Aangedreven door een zuigergestuurde 125cc tweetakt. In eerste instantie was de motor opgezet als goedkoop transportmiddel, zonder carrosserie met zichtbaar gemonteerde motor. Op de volgende modellen verdween de voetschakeling en maakte plaats voor hand(vat)schakeling. Het dragende buisframe met swingarmvering voor en achter, verdween achter het blik. Een luxemodel met elektrische start werd ook leverbaar, net als een 150cc grote variant. De drieversnellingsbak bleef.
Het zwaarste model, de 175cc, verscheen aan het eind van de vijftiger jaren en werd tot begin zeventiger jaren in Italië gebouwd. Het motorprincipe met luchtkoeling werd weliswaar behouden, maar de overbrenging werd compleet veranderd. Het uitzonderlijk lange, als achtervork fungerende, aluminium carter huisvest de rollengelagerde krukas, dat via een duplexketting aan de koppeling en een vierversnellings trekspiebak verbonden is.
De Lambretta-scooters worden tegenwoordig nog in licentie in India geproduceerd.