Na de heroprichting van Auto Union in Ingolstadt, na de Tweede Wereldoorlog, ging het in 1949 weer verder met de productie van het vooroorlogse DKW model, de RT 125 uit 1939.
Ondanks het feit dat de oorspronkelijke fabriek in Zschopau de bombardementen vrij goed had doorstaan, waren grote delen van de productiestraten gedemonteerd. Pas in 1950 ontstond hier, ook op basis van de oude 125cc DKW, een nieuwe motorfiets. Net als alle voertuigfabrikanten was de fabriek in Zschopau ook van de staat en behoorde tot de Industrieverwaltung Fahrzeugbau, IFA in het kort.
Terwijl de fabrikant uit Ingolstadt zich echter vrij nauwkeurig aan de originele bouwtekeningen uit 1939 van Hermann Weber hield, gingen de mensen uit Zschopau een stuk verder. Zo werd voor een telescoop voorvork gemonteerd en kwam achter een plunjervering.
Het nieuwste model van de IFA-fabrieken baarde echter nog meer opzien. Op de Leipziger Messe van 1952 werd de BK 350 geïntroduceerd. ”B” stond hierbij voor Boxermotor en ”K” voor cardan. Afgezet tegen de toenmalige levensstandaard een prachtige luxe fiets met voor een telescoop en achter een plunjervering. Helemaal in traditie van de fabriek uit Zschopau, was de boxer een tweetakt. Tot de productiestop in 1959 bracht de BK 350 het tot de populairste zijspantrekker van de DDR.
In 1956 werd de tank opgesierd met het nieuwe MZ embleem, wat de herkomst uit Zschopau zou verraden.
Enkele modelwijzigingen later liep de produktie van de RT 125 nog door tot 1962.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Eén reactie

  1. Beste mw/hr
    Is er nog ergens een schema van het electrische gedeelte
    (ontsteking enz) te vinden van de IFA RT 125 En waar kan ik
    dit vinden?
    Dank voot het lezen van deze mail.
    Vriendelijke groeten Bert van Iersel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *