Hercules is een nog steeds bestaande firma. Sterker nog, in 1986 werd het 100-jarig jubileum al gevierd. Tussen 1901 en 1906 werden de eerste motorfietsen met inbouwmotor al in kleine oplages geleverd. Je kunt Hercules dan ook een echte pionier op het gebied van motorbouw noemen.
Daarna concentreerde Hercules zich op de productie van fietsen en produceerde tot 1926 zelfs vrachtwagens. Vanwege het feit dat op een motor tot 200cc belastingvrij en zonder rijbewijs gereden kon worden, begon Hercules weer motoren te bouwen. 200 En 300cc zijkleppers van JAP met Burman-versnellingsbak en kettingaandrijving werden in open wiegframes gemonteerd. Vanaf 1930 werd ook het bovenste segment ingevuld met een 500cc kopklepper met Sturmey-Archer versnellingsbak. Later werd dat een 500cc JAP motor. In de 200cc klasse werden de frames nu ook van inbouw­motoren van de Zwitserse firma Moser en van Villiers uit Engeland voorzien.
Met de ”Liliput’, een motorfiets met een 74cc tweetakt van Sachs (de voorloper van de beroemde 98cc), voorzag het merk uit Nürnberg vanaf 1930 ook in aanbod in het onderste segment.
Door politieke omstandigheden in Duitsland werd het vanaf 1933 niet meer mogelijk motoren van Engelse merken in te bouwen. Gelijktijdig eindigde daarmee de succesvolle inzet in de stratenraces. Met de viertakt zijkleppers van Küchen en de kopkleppers van Bark en Columbus werden de betrouwbaarheidsritten aangegrepen. In 1938 verdween de laatste viertakt, de S 204 met Columbus motor, uit het programma. Het aanbod was nu nog beperkt vanaf de Saxonette, een fiets met hulpmotor, tot de 125cc.
Na de oorlog was het door de -door bombardementen verwoeste- productiestraat voorlopig even afgelopen met de motorfietsen. Pas in 1948 kon die weer opgestart worden met een 125cc ééncilinder tweetakt. Drie jaar later waren Hercules-motorfietsen verkrijgbaar vanaf 98 tot en met 175cc, met inbouwmotoren van Sachs en ILO. Een telescoopvoorvork was nu standaard. In 1953 bood Hercules met Modell 322 zelfs weer een 246cc tweecilinder van ILO aan.
Tijdens de economische malaise van de midden vijftiger jaren, waar vele motorbouwers aan ter offer vielen, kon Hercules zich met een goedkope 100cc het hoofd boven water houden. Deze werd gedurende de volgende tien jaar doorontwikkeld. Later werden fietsen met hulpmotor, bromfietsen en lichte motorfietsen de grootste bron van inkomsten van Hercules. Bovendien verzekerde de merkentrouw aan Sachs het voortbestaan van de firma.
Buiten de sensatie op de IFMA van 1970, dat was de W2000 met eenschijfs Wankelmotor (productie vanaf 1974), telden ook de off-road machines tot de technische hoogtepunten van het naoorlogse Hercules. De off-roads waren bij het team van Hercules en talloze privérijders zeer succesvol.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *