Nadat Robert Sexé en Henry Andrieux in 1926 met een Gillet een ronde om de wereld maakten, was de naam Gillet gevestigd. Gillet wist veel sportsuccessen te behalen, vooral in de lange afstandsraces. Zelfs de 24 Uurs van Bol d’Or werden eens gewonnen met een Gillet. 

De Gillet waarmee Sexé en Andrieux de wereld rondden was een sportversie van de al in 1923 geïntroduceerde 350cc tweetakt ééncilinder met roterende inlaat. De 8 PK leverende fiets ging vanaf deze gebeurtenis verder als ”Tour de Monde”.

Nog geen half jaar na oprichting, bracht Gillet al haar eerste in eigen beheer geproduceerde tweetakt op de markt. Dat was midden 1920. In datzelfde jaar nog, werd een viertakt met MAG 750cc V-tweecilinder geïntroduceerd. In 1926 werd het programma uitgebreid met een in eigen regie geproduceerde motorfiets met 500cc blokmotor met kopkleppen. De motor verscheen in toer-, sport- en competitiemodellen. De 350cc versie volgde later. 

De Tweede Wereldoorlog legde Gillet geen windeieren. Het Belgische leger bestelde niet alleen ééncilinder viertakten, maar ook een zware 700cc tweetakt zijspan, voorzien van een achteruitversnelling.

Na de oorlog werden in eerste instantie de vooroorlogse modellen doorgeleverd, vanaf 1947 voorzien van telescoopvoorvork. 

Nog geen vier jaar later leverde men al weer 18 verschillende modellen, vanaf een 100cc tweetakt tot 400cc bovennokker en 500cc zijkleppers. In 1959 blies men het verhaaltje uit van­wege een sterk afnemende verkoopcijfers.


LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *