Het door Alberto Garelli opgerichte merk ontpopte zich al snel tot trendsetter als het ging om tweetakt-motoren. Zo ging al in 1919 een 348cc grote dubbelzuiger van Garelli in productie. De dubbelzuiger werd tot 1935 doorontwikkeld en diende als krachtbron voor veel tour- en sportmodellen.
Zelfs races werden met deze krachtbron gewonnen. Toch werd in 1924 de raceafdeling opgeheven.
Na de Tweede Wereldoorlog, toen mobiliteit als hoogste goed gold, bracht Garelli de kleine Mosquito uit. De fiets met 38 cc hulpmotor, die het achterwiel via een rol aandreef, was populair en bracht Garelli veel geld in het laatje. Die extra financiën werden nuttig besteed, aan de ontwikkeling en productie van 50 en 123cc tweetakten.
De samenwerking met Agrati werd in het begin van de zestiger jaren aangegaan. Het merk Agrati bracht al sinds 1958 de populaire Capri uit, ook een rijwiel met hulpmotor. De samenwerking resulteerde in een breed aanbod, vanaf fietsen met hulpmotor tot een sportieve 125cc-motorfiets.