Het bestaan van de EMW fabriek was een rechtstreeks gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Drie jaar voor het einde van die oorlog werd de productie van de BMW R75 -dat was het legermodel- verplaatst naar de voormalige Dixi fabriek in Eisenach. Bij die verhuizing gingen een hoop onderdelen van de vooroorlogse R35 mee naar Thüringen. Na de oorlog begon de Awtowelo, de handelspoot van de Russische bezettingsmacht, hier, van 1945 tot 1951, weer met de productie van deze motoren en was, totdat de BMW fabriek protesteerde, zelfs nog voorzien van het BMW embleem. Dat werd dus veranderd. BMW werd EMW en het embleem werd rood-wit in plaats van blauw-wit. In 1951 werd de machine, waarvan de constructie al van 1934 dateerde, voorzien van een hydraulisch gedempte telescoop, plunjervering en voetschakeling. Nadat de fabriek was overgenomen door de socialistisch volks-eigene IFA automobielfabriek werden er nog Wartburg tweetakt auto’s gemaakt. De EMW motorfietsproductie kwam in 1955 ten einde.
Ik heb afgelopen augustus er nog zo,n 80 tot 100 bij elkaar gezien in eisenach tijdens het Wartburg treffen.
Ik vindt het nog steeds een imposante motor.