Het bestaan van de EMW fabriek was een rechtstreeks gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Drie jaar voor het einde van die oor­log werd de productie van de BMW R75 -dat was het leger­model- verplaatst naar de voormalige Dixi fabriek in Eisenach. Bij die verhuizing gingen een hoop onderdelen van de voor­oorlogse R35 mee naar Thüringen. Na de oorlog begon de Awtowelo, de handelspoot van de Russische bezettings­macht, hier, van 1945 tot 1951, weer met de productie van deze motoren en was, totdat de BMW fabriek pro­testeerde, zelfs nog voorzien van het BMW embleem. Dat werd dus veranderd. BMW werd EMW en het embleem werd rood-wit in plaats van blauw-wit. In 1951 werd de machine, waar­van de constructie al van 1934 dateerde, voorzien van een hyd­raulisch gedempte telescoop, plunjer­vering en voet­schakeling. Nadat de fabriek was over­genomen door de socialistisch volks-eigene IFA automobiel­fabriek werden er nog Wartburg tweetakt auto’s gemaakt. De EMW motorfietsproductie kwam in 1955 ten einde.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Eén reactie

  1. Ik heb afgelopen augustus er nog zo,n 80 tot 100 bij elkaar gezien in eisenach tijdens het Wartburg treffen.
    Ik vindt het nog steeds een imposante motor.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *