De in 1901 door Nikolaus Dürkopp opgerichte firma heeft nooit sensationele tweewielers gemaakt. Toch behoort het merk tot de pioniers van de Duitse motorbouwers. In 1904 maakte Dürkopp de eerste Duitse viercilinder motorfiets. Bovendien leverde hij veel motoren aan fabrikanten die ze als inbouwmotoren gebruikte. Hij maakte ook fietsen, naaimachines en auto’s. De motorbouw werd al voor de Eerste Wereldoorlog opgeofferd ten gunste van de overige activiteiten. Pas in de dertiger jaren werd dit stuk historie weer opgepakt. Er werd toen gebruik gemaakt van Sachs inbouwmotoren van 60, 75, en 98 cc. Na de Tweede Wereldoorlog werd het palet aangevuld met motoren met 123 cc ILO krachtbronnen. Vanaf 1951 kon Dürkopp weer beschikken over in eigen regie ontwikkelde tweetaktmotoren van 150 cc tot 200 cc. De inmiddels tot hetzelfde concern behorende Ardie fabrieken maakten ook van deze blokken gebruik. De Dürkopp motoren van de types MD 150 en MD 200 kregen tijdens hun productietijd vierversnellingsbakken en voor- en achtervering. Met de Diana scooter, die een 200 cc en 9,5 pk sterke motor had, werd het programma in 1953 definitief afgerond.
Zoek een foto van de md 200. Evt of iemand zo een tk heeft.mvgr