Deze firma was in 1911 door de zes gebroeders Benelli opgericht. Dominico, Filippo, Francesco, Giovanni, Guiseppe en Tonino brachten in 1921 hun eerste eigen motorfiets met een tweetaktmotor van 75 cc uit. Er kwamen meer, sterkere tweetakten. In 1926 kwam de eerste 173 cc viertakt wedstrijdmotor met bovenliggende nokkenas. Deze motor behoorde in de twintiger jaren tot de snelsten van de motoren uit zijn klasse. Het fabrieksteam beschikte al snel over machines met twee tandwiel aangedreven nokkenassen. Tot in de zestiger jaren maakten de Benelli DOHC motoren furore. In 1969 werd de Australiër Kel Caruthers wereldkampioen op een viercilinder Benelli fabrieksracer.
Daartegenover stond dat de serieproductie van de, door de racerij bezeten, firma niet zo furieus op gang kwam. De 250cc en de 500cc ééncilinder kopkleppers uit de dertiger jaren waren toermotoren. Pas in 1936 kwamen er bij de introductie van de verende achtervorken een serie sportmodellen bij. Tijdens de oorlog bestond de productie voornamelijk uit halve liter zijkleppers voor leger gebruik.
In de tijd na de oorlog waren de goedkope tweetaktmotorfietsjes tussen de 98 cc en de 123cc, zoals de “Leoncino”(welpje) de kurk waar de grotendeels verwoeste fabriek op dreef. Pas aan het begin van de vijftiger jaren begon men op de Via Mameli in Pesaro weer met de serie bouw van moderne kopkleppers. Guiseppe Benelli, die zich aan het begin van de vijftiger jaren na een familieruzie had teruggetrokken, had in de zestiger jaren zijn eigen productie opgezet. Zijn Motobi machines, die een liggend viertakt ééncilinder blok als kenmerk hadden, werden nu ook onder de merknaam Benelli verkocht. In 1962 keerde Guiseppe weer op het oude nest terug.
De tweecilinder 650 Tornado is een gezochte exoot in verzamelaarsland. Het meest opwindende nieuws van de zeventiger jaren was de Benelli zescilinder. De eerste in serie geproduceerde zescilinder motorfiets had een cilinderinhoud van 750 cc en ontstond onder het regentschap van Alessandro de Tomaso, de grijze Eminentie van de Italiaanse voertuigbouw. De Tomaso had de Benelli fabriek in 1972 gekocht. Omdat ook Moto Guzzi door het Tomaso concern was gekocht, kwamen de tweetakten van Benelli in de zeventiger jaren met een licht gewijzigde optiek en voorzien van de Guzzi adelaar op de markt.
[TABLE=11]
waar is de 900 sei !
Hallo Johan,
In ieder geval niet in mijn schuur.
Die staat bij Sixcenter in Nieuwleusen…