De door Edward Turner ontworpen viercilinders uit 1932 -1937 waren veruit de meest opzienbarende motoren van dit merk. Deze motoren van respectievelijk 600- en 1000 cc, de “square four modellen”, hadden twee gekoppelde krukassen en stelden voor wat betreft hun perfect rustige loop al hun tijdgenoten in de schaduw. De 600cc motor met bovenliggende nokkenas had in het begin thermische problemen. De exact 995 cc metende stoterstangkopkleppers uit 1937 hebben een betere reputatie.

De “Cycle Components Manufacturing Company Ltd” was een vereniging van fabrikanten van fietsonderdelen. In 1902 was hieruit het merk Ariel ontstaan. Door de productie van betrouwbare ééncilinders had de firma zich onder supervisie van de voormalige JAP constructeur Val Page een goede naam verworven. Tegen het eind van de twintiger jaren behoorde Ariel al tot de grootse motorfietsfabrikanten ter wereld en opereerde men succesvol op de exportmarkten. De zij- en de kopkleppers worden tot in de vijftiger jaren doorontwikkeld. Vaandeldragers waren de 350er en 500 cc Red Hunter ééncilinders. Met deze motoren behaalde Sammy Miller in de vijftiger jaren vijf Britse trial kampioen­schappen en won hij twee keer de Schotse Zesdaagse.

Aan het eind van de zestiger jaren ging Ariel kapot aan mismanagement. De firma werd al in 1947 aan BSA verkocht, in 1960 volgde de verhuizing van de productie van Selly Oak naar de BSA fabriek in Small Heath. Maar op dat moment teerde het traditierijke merk al meer op zijn verleden dan op de kwaliteit van het recente modellen aanbod. De laatste Square-Four serie was in 1959 aan zijn eind gekomen. Ook de productie van de krachtige Huntmaster-twin werd na zes jaar gestopt. De in 1958 voorgestelde tweetakt twin van 250cc, de Arrow, zou nog tot in het midden van de zestiger jaren geproduceerd worden. Deze motor stond echter mijlenver van wat de fabriek ooit had voorgestaan. Het einde van Ariel was een korte, nauwelijks opgemerkte episode van de ramp die zich de eerste helft van de zeventiger jaren aan de resten van de Britse motorindustrie zou voltrekken.


[TABLE=9]



LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *