Vanaf 1939 tot 1945 maakte AJS, na het samengaan met Matchless in 1931 onder de vlag van AMC (Associated Motor Cycles ltd.) legermotoren. Daarom kon er direct na de oorlog begonnen worden met een serie burgermotoren. Het programma bestond uit ééncilinder kopkleppers van 248cc tot 498 cc. Het onderscheid tussen AJS en Matchless bestond vooralsnog uit een verschillende kleurstelling en verschillen in uitrustingsdetails. Bij de AJS ééncilinders stonden de aanduidingen 16 en 18 respectievelijk voor de 350- en de 500 cc motoren. Naar gelang de uitvoering, werd de model­aanduiding uitgebreid. Zo werd de vanaf 1946 leverbare terreinuitvoering de C (competition) en kreeg het model met achtervering vanaf 1949 de toevoeging S. De CS modellen werden vooralsnog tegelijk met de modellen met een star frame aangeboden.

Aan het eind van de vijftiger jaren werd het programma uitgebreid met de Lightweigt Singles met blokmotoren. Deze motoren werden gezien als beginners modellen. Helaas maakten deze types- eerst met 250cc en later ook met 350cc- de verwachtingen niet waar. Zelfs nu worden ze in verzamelaars kringen nog stiefmoederlijk behandeld. In de constante strijd om meer cilinderinhoud en meer vermogen moest AJS de strijd met de andere Engelse merken aangaan met tweecilindermodellen. De AJS twins leken met hun door tandwielen aangedreven nokkenassen en hun stoterstangen in principe op de klassieke parallel twins van de Engelse school. In een aantal aspecten waren ze echter bijzonder. Zo waren de cilinders losse eenheden en waren de koppen ook gedeeld waarbij twee onderhoudsopeningen toegang gaven tot de klepstelen en tuimelaars.

Het sportieve uithangbord bleef echter de AJS 7R met de bijnaam ”Boy Racer”. De ééncilinder kopklepper met ketting aangedreven nokkenas bewees, nationaal en internationaal, jarenlang zijn topklasse en wordt vandaag de dag dus voor topprijzen verhandeld. In tegenstelling tot de tweecilinder­modellen is de onderdelenvoorziening voor de ééncilinders goed. Voor de ”Boy Racer” worden er zelfs volop nieuwe delen geproduceerd. 

[TABLE=7]


[slideshow=8]

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *