Gevonden speld in de hooiberg
Wie schetst dan ook de verbazing van Freek toen hij op een goede dag tijdens een VMC-rit in Nieuwe Niedorp een uit Gouda afkomstige collega-lid met zo’n DKW/Wanderer als mededeelnemer tegenkwam. Zijn verbazing uitmondend in enthousiasme, werd nog groter toen hij diezelfde Wanderer herkende als de oude plof van zijn vader, waar hij zijn eerste rijervaring mee had opgedaan. Die had de Wanderer ooit gekocht bij motorhandelaar en oud TT winnaar Han van Kooten in Haarlem, die na een framebreuk bij het balhoofd dit frame met een ingelaste plaat had versterkt. Een ander herkenningspunt was het op het voorspatbord aanwezige plaatje van Van Kooten. Een voorshands niet te nemen obstakel was dat de Gouwenaar onder geen enkel beding van zijn Wanderer afstand wilde doen. Jammer, maar helaas. De Goudse Wanderer liet hem toch niet los en op een bepaald moment, oude VMC clubbladen doorbladerend, viel zijn oog op een advertentie waarin door iemand uit Gouda 2 gereedschapstrommeltjes voor een 98cc Wanderer werden gevraagd. Dat moet “mijn man” zijn en daar ga ik meteen op af dacht Freek en zo gezegd zo gedaan. De man was jammer genoeg niet thuis en pas bij een 2e poging trof hij de eigenaar. Edoch, de Wanderer was nog steeds niet te koop, hoewel Freek een genereus bod deed. Dit ondanks het feit dat de Wanderer door het jarenlang stallen in een vochtige met plaatijzer afgedekte schuur hard achteruit was gegaan, met volkomen verteerde banden. Tja, zover kunnen nostalgische gevoelens gaan! Freek ging onverrichter zake diep teleurgesteld naar huis. De Gouwenaar had wellicht nog eens naar de Wanderer gekeken en het bod overdacht, had een en een bij elkaar opgeteld en was toen waarschijnlijk bij zinnen gekomen, want dat resulteerde in het voor Freek verlossende telefoontje: “Kom hem, het was toen zaterdag, maandag maar halen”. Nee, zei Freek, bang dat de eigenaar zou terugkrabbelen, ik kom nu meteen. En zo keerde de Wanderer/DKW weer op het oude Posthumus nest terug. De Wanderer werd grondig aangepakt en in de originele staat perfect gerestaureerd. Daaraan is niet vreemd, dat Freek van beroep edelsmid is waarbij goed nog net niet goed genoeg is.

[singlepic id=856 mode=watermark]

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

4 reacties

  1. Hoi Freek of andere lezer,

    Leuk artikel en een trio heb ik helaas niet maar ben wel in het bezit van een Wanderer uit 40 met een sacks blokje.

    Oldtimer groetjes Ton

  2. Hallo, ik was vroeger in bezit van een groene wanderer brommer,zoek me rot om zo’n brommer of misschien heeft iemand een foto??
    Hoor het graag.

  3. ik heb ook een wanderer met een jlo blokje (fp) 2 versnellingen.
    het frame is gestraalt en staat in de primer. Wat ik mis zijn de
    wielen.Mocht iemand iets hebben,ofweet wat voor wielen (24 of 26)
    er in moeten hoor ik dat graag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *