Overname
De 400Y werd in Spanje redelijk verkocht, maar in het buitenland sloeg dit model niet aan. Sanglas had gehoopt eerst een flink aantal motoren in Engeland te verkopen en daarna de Amerikaanse markt te bestormen, maar dit werd een grote mislukking. In Engeland lukte het niet Sanglas Imports (de firma die als importeur zou optreden) van de grond te krijgen en aan een Amerikaans avontuur is men nooit toegekomen. Thuis, in Spanje, werden met een 400Y in race-uitvoering en opgevoerd tot 48 PK, enkele successen geboekt in de 24 uur van Barcelona en in de formule TT2.
In het midden van de jaren ’70 was Sanglas begonnen met de ontwikkeling van een 747cc ééncilinder blok met vier kleppen en twee bovenliggende nokkenassen die door een tandriem werden aangedreven. Het was de bedoeling dat dit motorblok in 1978 in productie zou gaan, maar in 1980 was men nog niet verder gekomen dan het maken van een model en op dat moment werd de verdere ontwikkeling stopgezet.
Aan de tweecilinder werd meer aandacht besteed en in 1981 verscheen een nieuwe uitvoering, de S400Y. Deze machine was te herkennen aan een nieuwe tank en buddyseat (die in elkaar overliepen), zevenspaaks gietwielen, chromen uitlaatdempers en een nieuw kleurenschema.
De invloed van Yamaha werd inmiddels steeds groter en in 1981 werd Sanglas overgenomen door SEMSA (Sociedad Espagnola De Motocicletas SA), in feite niets anders dan de Yamaha Motor Co. uit Japan met een andere naam. Op slag werden de ééncilinders uit productie genomen en het was nu slechts een kwestie van tijd totdat Sanglas definitief zou zijn overgenomen door Yamaha. Eind 1982 was het ook gedaan met de S400Y en stierf Sanglas een zachte dood in de armen van Yamaha.