Een Spaanse Japanner
Intussen was er een ontwikkeling gaande die van grote betekenis was voor de toekomst van Sanglas. Geheel onverwachts werd in december 1978 bekend gemaakt dat er een overeenkomst was gesloten tussen Sanglas, de Spaanse overheid en Yamaha. Hierdoor kreeg Sanglas toestemming om van Yamaha motorblokken te kopen en in hun eigen frame te monteren om deze motorfietsen in Spanje te verkopen. Deze overeenkomst was voor beide partijen gunstig: Yamaha kreeg een voet tussen de deur in Spanje waar een importverbod voor Japanse motoren gold en Sanglas kreeg, zonder zelf een motorblok te hoeven ontwikkelen, een betrekkelijk modern blok ter beschikking. Dit motorblok, de XS400, een twin met een enkele bovenliggende nokkenas, had een boring x slag van 69 x 52,4 mm, een 9,2:1 compressieverhouding en leverde 37 PK bij 8800 toeren. Er was een versnellingsbak met 6 overbrengingen aan boord en de motor kon zowel elektrisch als met de voet worden gestart.
Deze nieuwe Sanglas kreeg de typeaanduiding 400Y en werd gemonteerd in het rijwielgedeelte van de 500S2. Helemaal zonder moeite ging dit niet, want de tank, de buddyseat en de zijdeksels moesten worden aangepast om het nieuwe twinblok te kunnen huisvesten. Volgens de fabrieksopgave bedroeg de topsnelheid 170 km/uur en met spuitwerk in de kleuren goud en zwart was de motor niet alleen flitsend snel, maar zag hij er ook flitsend uit.