Het motorblok van de 500S is glad en strak afgewerkt
Het motorblok van de 500S is glad en strak afgewerkt

Sanglas op Internet
Op Internet is tamelijk veel over Sanglas te vinden maar veel informatie is in de Spaanse taal. Nu mag je aannemen dat de echte Sanglas-adept een beetje Spaans spreekt of op zijn minst een Spaans woordenboek in huis heeft, dus de taal hoeft geen problemen op te leveren. Als je bij Google.com (zoekmachine) Sanglas intypt, verschijnt een indrukwekkende lijst met Sanglas-informatie op je scherm. Interessante sites zijn:


www.sanglas.es de officiële site van de Sanglas Club en van de fabriek
www.sanglas-ig.de de site van de Duitse Sanglas Club
www.clubsanglascatalunya.com de site van de Sanglas Club Catalonië

Door: Ad van Boheemen

Gepubliceerd in Motor Klassiek januari 2004


TECHNISCHE GEGEVENS

Motor

  • Merk: Sanglas
  • Type : 500S
  • Bouwwijze : ééncilinder kopklepper
  • Bouwjaar: 1977
  • Boring x slag: 89,5 x 79 mm
  • Cilinderinhoud: 493 cc
  • Cilinderkop: aluminium met 2 kleppen
  • Cilinder: aluminium
  • Compressieverhouding: 8:1
  • Carburateur: Amal concentric 32mm
  • Smeersysteem: dry-sump met olie in versnellingsbak
  • Dynamo: wisselstroom 12 Volt, 280 Watt
  • Ontsteking: accubobine
  • Starter: kickstart en startmotor

Transmissie

  • Versnellingsbak: 4 versnellingen
  • Primaire overbrenging: duplex ketting in oliebad
  • Koppeling: meervoudige natte platen in oliebad
  • Secundaire overbrenging: ketting

Rijwielgedeelte

  • Frame: dubbel wiegframe
  • Voorvering: Telesco hydraulische vork
  • Achtervering: Telesco schokbrekers
  • Voorrem: duplex schijfrem 200 mm in trommel
  • Achterrem: simplex trommelrem 180 mm
  • Voorband: 3.25 x 18
  • Achterband: 3.50 x 18
  • Velgen: aluminium
  • Benzinetank: 18 liter
  • Olietank: is onderdeel van versnellingsbak

Afmetingen

  • Totale lengte: 2120 mm
  • Zadelhoogte: 790 mm
  • Grondspeling: 160 mm
  • Gewicht: 176 kg
  • Vermogen: 32 PK bij 6700 tpm
  • Koppel: 5 kgm bij 50000 tpm
  • Topsnelheid: 160 km/uur
  • Benzineverbruik: 1:22



LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *