Clubs
Last but certainly not least: de clubs. Deze verenigingen zijn minder ontstaan uit een behoefte aan gezelligheid dan wel uit noodzaak. In bijna elke club is het zo dat een aantal mensen zich bezig houden met een bepaald model of een bepaalde modellenreeks. Onderdelenfondsen zijn er voor de 5 aangehaalde modellen niet, maar toch vormen de clubs en hun leden een geweldige bron aan informatie, vele malen het lidgeld waard.
- BMW Motor Club Vlaanderen – www.bmw-mc-vl.be
- BMW Club Nederland – www.bmwclubnederland.nl
- Ducati Club Vlaanderen – www.ducaticlub.be
- Ducati Club Nederland – www.ducaticlub.nl
- Honda Classic Bikes – www.hondaclassicbikes.be
- Klassieke Japanse Motorfietsen Vereniging – www.kjmv.nl
- Moto Guzzi Club Belgium – www.motoguzzi.be
- Moto Guzzi Club Nederland – www.mgcn.nl
- Norton Owners Club Flanders Branch – www.nortonclubflanders.be
- Norton Club Nederland – www.nortonclubnederland.nl
Tot slot
En wat je zeker niet mag nalaten, is tijdens de minder warme helft van het jaar regelmatig eens te gaan rondneuzen op diverse beurzen. Het aanbod blijft constant en de prijzen zijn momenteel zeker niet aan het stijgen, algemeen gesproken. Kopen op een ruilbeurs houdt enig risico in; laat je dus vergezellen door iemand met de nodige expertise als je die zelf niet hebt. Daar staat tegenover dat je soms voor een prikje nog mooie zaken kunt kopen.
Samenvattend kan gezegd worden dat we onze jonge klassiekers nog steeds aan het rijden kunnen houden. Zeldzaam geworden onderdelen (en die zijn er) hebben hun prijs. Maar wie zijn tijd neemt kan behoorlijk wat geld sparen via de tweedehandsmarkt.
Tekst: Luc Freson
Publicatie: Motor Klassiek, januari 2004