En dan?
Moet je dus verder gaan zoeken… Een aantal onderdelen van een motorfiets wordt per definitie door de toeleveringsindustrie geproduceerd: banden, remvoeringen, batterijen, koppelingsschijven, bougies, kettingen, wielen, noem maar op. Die kan je dus probleemloos van die bedrijven betrekken zonder kwaliteitsverlies. En de geldbuidel vaart er doorgaans wel bij. Niet-originele onderdelen noemt men vaak “namaak” of “piraatstukken”; dat klinkt een beetje pejoratief maar het is niet altijd terecht. Vaak zijn ze een waardig alternatief.
Zo ben ik eens gaan kijken wat de bandenspecialisten in huis hebben. Het blijkt dat de oudjes hun nog een behoorlijke omzet laten draaien, want bijna elk merk met een reputatie heeft wat voor onze 5 modellen. Alleen de Norton met zijn standaard 19 duimsvelg achter heeft het moeilijker. Maar dan is er altijd als toevlucht Avon …
- Avon: Roadrunner en Supervenom.
- Continental: TK 22 RC/44 RC en TKP 14/K 112/RB 2.
- Dunlop: K 70 en KB 1/TT 100.
- Metzeler: ME 33 Laser en Perfect ME 77 of 99 A/ME 55 A Metronic.
- Pirelli: City Demon en MT 66 Route.
Op de respectievelijke websites kun je trouwens opzoeken welke banden bij een bepaald model passen.
Hetzelfde geldt voor bougies, accu’s, kettingen, remblokken allerhande. Die zoekmachines gaan wel niet steeds zo ver terug in de tijd, ook al is het onderdeel dat wij zoeken beschikbaar; niet dadelijk de moed opgeven dus. De webadressen die hieronder worden opgesomd zijn goede voorbeelden, maar daar zijn er nog veel meer! Wie goed kan omgaan met bij voorbeeld Google vindt op korte of iets langere termijn wat hij zoekt. Dat geldt minstens even goed voor gebruikte onderdelen. Wie nog niet zo vlot omgaat met het Internet kan altijd voor informatie terecht bij de (klein)handelaar.
Zonder wielen geen motorrijden, wat voor geweldig motorblok er ook inzit. En die wielen worden stilaan een delicaat punt. Maar ook daarvoor kun je terecht bij specialisten, ook in de Lage Landen. Zij maken wielen op maat.
Motorsupermarkten hebben ook nog het een en ander in petto. Ik neem als voorbeeld het Duitse Louis. Op de website kun je per model alle beschikbare artikelen opzoeken. Voor de CB waren er dat 30 (accu’s, lampen, (uitlaat)dichtingen, bougies, remblokken, toerentellerkabel, voorvorkveren, balhoofdlager, kettingset, oliefilter, luchtfilter, werkplaatshandboek … ), voor de RS 16 en de T3 11. Commando en SS kwamen niet in het stuk voor.
Sommige onderdelen vervang je zelfs best door iets anders. Met name uitlaten en dempers: er zijn immers inmiddels voor oudere motorfietsen uitlaten beschikbaar die niét roesten en dempers die wél dempen. Een goed adres is de Hobbyist (zie ook bij BMW), Benelux-importeur voor Ikon dempers (vroeger Koni) en Keihan RVS uitlaatdempers.
- www.varta.de
- www.ngk.com
- www.louis.de
- www.polo-motorrad.de
- www.avonmotorcycle.com
- www.conti.de
- www.dunlopmotorcycle.com
- www.metzeler.de
- www.hobbyist.nl
- www.haanwheels.com