De importeurs
4 van de 5 merken zijn al 55 à 80 jaar zonder ophouden actief en worden ingevoerd in de Benelux. Uitzondering is Norton, dat wel opnieuw als motorproducent is vertegenwoordigd door Norton Motors in Duitsland (eencilinders met BMW blok, maar momenteel heerst daar windstilte) en Norton Motorcycles USA (Commando 952). Deze relatief kleine bedrijven werken echter zonder dealer- en/of exportnet. In Engeland zelf zit gelukkig nog een heel netwerk van bedrijven die de nagedachtenis van de Commando eren door er alle mogelijke onderdelen voor te maken. Van een ander kaliber is Andover Norton International Ltd. Dit bedrijf behoort tot de BSA Regal Group, die met haar dochterondernemingen op vele terreinen actief is. Het bezit het recht op de productie van Norton Commando-onderdelen (1968-1976) volgens originele tekeningen. Je herkent deze onderdelen aan het “Green Globe” kwaliteitsmerk. Zij hebben wel een wereldwijd dealernetwerk. Op de website kun je alle denkbare onderdelen en hun beschikbaarheid met behulp van tekeningen gaan opzoeken.
Ducati Benelux meldt dat alle onderdelen vanaf 1990 in voorraad zijn. Stukken voor modellen die niet meer in productie zijn, worden pas opnieuw gemaakt als dat “financieel haalbaar” is. Men geeft de raad, via een dealer te informeren wat nog beschikbaar is en verwijst naar bedrijven gespecialiseerd in restauratie en verkoop van klassieke motoren (zie dat hoofdstuk). Ook kregen we nog de raad, te zoeken en te adverteren op het Internet: uiteraard is dit een zeer belangrijk medium voor liefhebbers van klassieke motoren. Ducati heeft onlangs grote partijen oude onderdelen aan handelaren in Italië verkocht. Wie zoekt, vindt dus doorgaans wel maar moet wel bereid zijn om de prijs te betalen.