[nggallery id=66]
Het 125cc blokje had natuurlijk al een tijdje niet gedraaid en zat vast. Grof geweld helpt hier niet, dan maak je meer kapot dan je lief is. Nee, hier moest kruipolie aan te pas komen. De cilinderkop werd gedemonteerd en de zuiger werd volgespoten met kruipolie. Na een paar nachtjes lekker baden in een halve centimeter kruipolie hoopte ik de cilinder voorzichtig van de zuiger los te kunnen wrikken.
Inmiddels was het augustus. Het zonnetje schijnt dan nog lekker en de zomer hoort flink losgebarsten te zijn. Dat is natuurlijk allemaal wel leuk, maar augustus is ook de maand dat de leukste en grootste Vehikel wordt gehouden. De zomerbeurs. Voor mij een goede kans wat benodigde onderdelen aan te schaffen. Er moest nog een pakkingssetje komen en een origineel gereedschapskastje, daar was ik ook nog naar op zoek. Vond ik hem hier, dan kon hij nog meegespoten worden met de rest. Een gereedschapskastje vond ik niet, een originele koplampring wel.
De zuiger was intussen lekker losgeweekt en -gewrikt. De cilinder ging eraf en het zag er allemaal nog best redelijk uit binnenin. Maar ook het blok zou eraan moeten geloven, de lagers zouden worden vervangen en de krukas werd weggebracht. Dus het blok ging uit elkaar. Alles werd netjes schoongemaakt en de drukas werd weggebracht naar een revisiebedrijf. Al met al ging de hele revisie van een leien dakje en kon het blokje net voor de winter voor het grootste gedeelte in elkaar worden gezet. De cilinder erop, de klepjes inslijpen en daar stond al bijna een heel stuk Ducati te pronken.