Op bezoek
Eén telefoontje was voldoende om met open armen te worden ontvangen in het Oost-Vlaamse Gavere. Wanneer we binnentreden in de garage van Robert is het al meteen duidelijk dat hier met veel liefde voor de machines gezorgd wordt. Naast de B33 staan er ook nog een Norton Commando en een Model 19 in onberispelijke staat. Iets minder goed ziet de FN M11 er uit, maar die is dan ook nog maar een paar weken geleden in de werkplaats aanbeland. Laten we ons tot de B33 beperken. Robert kocht de machine een viertal jaar terug in Nederland. De fiets verliet de fabriek in 1953 en kwam waarschijnlijk meteen naar Nederland en leefde daar z’n eerste leven. Later drong een restauratie zich op maar na het spuitwerk was de ijver er af en was men maar gestopt. Mechanisch was er dan ook nogal wat werk aan de winkel. Maar een paar maanden later was alles klaar en het resultaat mag er zijn. De machine heeft de laatste 2 jaar al meer dan 10000 zo goed als probleemloze kilometers achter de rug.
De BSA rijdt heel vlot en de eigenaar heeft er dan ook z’n hart aan verloren. Dit jaar nam hij haar zelfs mee op reis naar Kroatië en tufte ginder meer dan 1000 km rond. Prachtige streek, zegt hijzelf, alleen hebben de lokale politiemensen daar er een handje van om de toeristen zoveel mogelijk geld uit de knip te halen. Je vliegt dan ook zonder pardon op de bon voor de minste overtreding, terwijl de lokale bevolking constant rally rijdt en met rust gelaten wordt. Een verwittigd man telt voor twee. Dat kon echter de pret niet bederven en de kilometers gingen er vlot door.
En dat de machine heel vlot vooruit gaat mocht ikzelf vorig jaar ondervinden toen we samen aan de start van een rit verschenen. Ik had met m’n veel jongere en ook nog zwaardere machine niet veel reserve over om hem te volgen. Hijzelf beweert dat een kruissnelheid van 120 km geen enkel probleem vormt. Misschien heeft dat wel iets te maken met de speciale cilinderkop die op deze machine gemonteerd staat. Tot voor kort had hij er zelf geen erg in maar onlangs vertelde iemand hem dat deze anders van vorm is dan die van de normale B33 en ook andere (lees grotere) kleppen zou bevatten. Weet iemand daar soms meer van? Zo ja, reageer dan hieronder.
Animal – Gepubliceerd in Motor Klassiek 1-2004
Technische gegevens BSA B31 (B33)
Boring x slag: 71 x 88 mm ( 85 x 88) Cilinderinhoud: 348 cc ( 499) Compressieverhouding: 6.5 op 1 (6.8 / 1) Maximum toerental: 5500 tpm – idem Maximum vermogen: 17 PK – (23 PK) bij 5500 tpm Ontsteking: magneet of bobijnontsteking Karburateur: Amal Gewicht: B31 van 156 kg (1950) tot 186 kg (1956) B33 van 161 kg (1950) tot 191 kg (1956) Zadelhoogte: 77 cm Grondspeling: 13 cm Inhoud benzinetank: 13.5 liter Versnellingen: 4 Dynamo: 6 V / 60 Watt Brandstofverbruik: 3.3 liter/ 100 km – 5 liter Olieverbruik: 0.1 liter/100 km
Met dank aan Robert Van den Borre voor het ter beschikking stellen van de BSA. De Norton komt later wel ’s aan de beurt.