In 1955 deed een opzienbarende motorfiets zijn intrede in de Grand Prix racerij. De ruimte die de zeer vrije reglementen van destijds toelieten werden door deze machine spectaculair en heel ingenieus ingevuld. Het was de Moto Guzzi V8. De fabriek uit het Noord Italiaanse Mandello del Lario verraste vriend en vijand met deze zeer complexe machine.
Het was een verrassende keus geweest. Begin jaren vijftig verliep het raceprogramma van Guzzi namelijk erg succesvol met hun traditionele liggende รฉรฉncilinder racers in de 250cc en de 350cc klasse. In de 500cc klasse lag dat echter anders. De opvolger van de verouderde Guzzi Bicilindrica tweecilinder verscheen in 1953 op de circuits. Hij was al sinds 1948 in de maak maar omdat de bepaald niet soepel verlopende ontwikkeling zich afspeelde bij het ingenieursbedrijf Giannini in Rome en bij Guzzi in Mandello duurde het wel erg lang voordat de nieuwe machine zijn debuut op de circuits maakte. Het was een vloeistofgekoelde viercilinder 500cc in lijn.
Lees het complete artikel