Moto Guzzi 850 Le Mans: Een Stukje Motor Geschiedenis

Het is 1975 en de stad Milaan bereidt zich voor op een legendarische onthulling. Moto Guzzi, de gevestigde naam in de motorwereld, gaat de Moto Guzzi Le Mans 850 presenteren, ook wel bekend als Le Mans Mark I. Maar wat maakt deze motor zo uniek en waarom is hij nu nog steeds een icoon?

Van Sport Model tot Rijdersdroom

Het verhaal van de Moto Guzzi Le Mans 850 begint in 1971 met de introductie van het 53 pk sterke V7 Sport-model. Een krachtpatser in die tijd, maar Moto Guzzi wilde meer. Zo werd de Le Mans 850 ontwikkeld, een motor die zijn kracht opvoerde naar een indrukwekkende 71 pk. Zijn topsnelheid? Maar liefst 210 km/u. Maar dit was niet alles. De motor had hogere compressie koepelvormige zuigers, grotere motorventielen, en Dell’Orto 36 mm carburateurs. Deze verbeteringen gaven de Le Mans het ‘Mid Valve’-motorlabel, waarmee Moto Guzzi claimde 73 pk te bereiken bij 7700 tpm.

De Drie Productieruns van de Moto Guzzi 850 Le Mans

Het succes van de Moto Guzzi Le Mans 850 was zo groot dat er drie productieruns plaatsvonden, elk met hun eigen unieke aanpassingen. De eerste serie, werd gekenmerkt door een ronde CEV-achterlicht, een lage ‘racer’-zitting gemaakt van een enkel gegoten schuim item, zilveren vorkpoten en andere kleinere details.

Bij tweede serie zagen we enkele veranderingen: een De Tomaso-ontworpen rechthoekig achterlicht, zwarte vorkschuiven, kleine hielplaten, gegoten brandstofkranen en een ruimere dubbele zitting. De laatste serie, Serie 3 voegde richels toe aan de hielplaten. De motoren waren meestal rood en zwart, maar er waren er ook een paar in metaalblauw en zelfs wit.

Niet Zonder Gebreken

Ondanks het succes van de Le Mans 850 was hij niet perfect. De enkelvoudige zitting barstte en brak snel. Veel onderdelen, waaronder de opwaarts gerichte uitlaat, waren plat zwart en de verf was niet bestand tegen de elementen, wat resulteerde in een snelle roestvorming.

De meningen in de pers waren gemengd. De meesten waren geen fan van de gegoten zitting en de bedieningselementen, maar prezen de gretige motor en de handling. In 1977 zei Cycle Magazine: “de enige cardanaangedreven motorfiets die echt goed presteert als er hard mee gereden wordt”. Ondanks de kritieken zou de Le Mans 850 uitgroeien tot een iconisch model voor Moto Guzzi.

Nog Steeds Een Icoon

Vandaag de dag blijft de Moto Guzzi Le Mans 850 een symbool van Moto Guzzi’s erfgoed. De strakke lijnen, krachtige motor en iconische status hebben van de Le Mans 850 een klassieker gemaakt die elke motorliefhebber kan waarderen. Het is een stukje motor geschiedenis dat blijft voortleven en dat de weg heeft vrijgemaakt voor de motoren die we vandaag de dag kennen en waar we van houden.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen ๐Ÿ˜Ž

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *