Wat heb je als motorrijder nodig? Een motorfiets, een stel gympen, een broek met kontzak voor je portefeuille, een hemd en een valhelm.
Wat is dat voor modern ge doe? Een achteruitkijkhelm?
Die valhelm is dan voornamelijk tegen het windgeruis bij snelheden boven de tachtig kilometer per uur. Ze zijn er in alle prijsklassen en zelfs goedkope helmen kunnen goed zijn. Dat is getest. Okay, mijn derde Roofhelm is versleten. En dan? Dan kom je iemand tegen die je van vroeger kent. Hij had een helm met periscoop bedacht. Een helm met ingebouwde achteruitkijkspiegel. De Reevu (WWW.REEVU.NL) helmen zijn er nog steeds. Maar tamelijk under cover nu niet meer in een bèta uitvoering, maar helemaal 3.0.
Mocht je het van belang vinden: zo’n periscoophelm ziet er best gelikt uit. De schaal is aan de bovenkant iets hoger dan bij een ouderwetse helm. Dat komt door de optische tunnel, die overigens in geval van ‘BOEM!’als kreukelzone fungeert. De gezichtsuitsnede is prettig ruim. En het optische gedeelte is nu instelbaar
Tijdens de voorzichtige introductietijd ergens in 2003 of zo waren de reacties wat verdeeld. Enerzijds werd het concept als ‘vreemd’ gezien. Wij motorrijders zijn wat behoudend. Er waren ook kritische geesten die merkten dat je voorover gebogen op een supersport alleen maar de hemel zag. Dat leek mij nu juist een goede zaak. Zo kon je direct zien waar je naar toe ging als het op topsnelheid mis mocht gaan. Toen ongeveer dezelfde tijd het zelfde systeem voor fietshelmpjes werd geïntroduceerd werd dat wel een wereldwijd succes.
Intussen is de Reevu 3.0 on line. Soort van te koop dus. Een uitgekristaliseerde, mooie en goede helm. Een lekker stille helm ook. Qua draag- en geluidscomfort is de helm gewoon goed. Het achteruitkijk systeem heeft de helm niet wanstaltig of topzwaar gemaakt. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Zelfs al zou je de helm aartslelijk vinden; wanneer je hem op je kop hebt, zie je hem toch niet. Bij een redelijk sportieve- tot en met toeristische zithouding zie je met letterlijk een oogopslag of het wel zo’n goed idee is om even naar links te knallen om in te halen.
En die oogopslag leer je snel aan. Het achteruit kijken ‘vanuit’ de helm voelt natuurlijker aan dan het loeren in de spiegels. Wanneer je in een groepje rijdt, dan zie je direct dat je reisgenoten het oranje licht niet gehaald hebben. En dat scheelt ze dan weer een onverantwoorde inhaalrace. Gek dat de KLPD er nog niet mee rijdt trouwens. De communicatie met de invoerder verliep wat brokkelig. Ze zijn wel zeker gepassioneerd maar nog niet zo professioneel. Dus ik heb toch ook weer een verse ROOF gekocht. Uit prettige gewoonte.
www.reevu.nl