Milieuvriendelijke Jawa

Het wachten is nog even op de hybride Jawa, maar vooralsnog moeten we het doen met de Jawa 23 PK die in de achterhoek werd ontwikkeld. Via een milieu allervriendelijkst proces, werd bij de Haan Motoren deze botte bike vervaardigd. Het regenwoud werd daarbij gespaard en er werden dan ook alleen maar Friese bomen gebruikt die toevallig in de vorm van acht meter steigerbalk, vijf meter krathout en een geheel gedroogde plaat triplex voorhanden waren. 
Het achterwiel komt van een hooischudder
Het achterwiel komt van een hooischudder
Alleen milieuvriendelijke materialen werden verwerkt, ook het Jawa blokje
Alleen milieuvriendelijke materialen werden verwerkt, ook het Jawa blokje

Bij de vervaardiging van de Jawa 23 PK werd verder nog metaalstrip en twee meter steigerbuis gebruikt. Het voorwiel komt uit een Maico van 1975 en het achterwiel stamt van een hooischudder uit 1962. Ongetwijfeld om de extra trillingen op te vangen van het blokje. Voor de krachtbron werd namelijk ook uitgegaan van oude materialen, waarbij een Jawa tweecilinder tweetakt van dertig jaar oud als donor diende. Het geheel is goed voor 23 pk aan de krukas. 

Vooralsnog is de levering alleen op bestelling. Het ontbreken van een dealernetwerk en de vrijstelling van de wettelijke verwijderingsbijdrage resulteert in een extreem lage verkoopprijs. Hoewel de kersverse motorproducent nog vol verwachting uitkijkt naar een typegoedkeuring verwachten wij niet dat dit een probleem zal vormen en de productie snel van start kan gaan. Van overheidswege denken wij ook dat er wel subsidies te vinden zijn voor de milieuvriendelijke productie van een motorfiets. Uw redactie wacht met spanning af. 

De motor zal voor het eerst getest worden en te zien zijn tijdens het jaarlijkse Oldtimer en Gekke zwarte race Festival op Hemelvaartsdag 21 mei in Hoornsterzwaag. Zie daarvoor www.zwarterace.nl.




LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *