Megafoonuitlaten…

Lange, slanke megafoon met ' tuned length' voorbochten
Lange, slanke megafoon met ‘ tuned length’ voorbochten

Opeens lagen ze er weer in Hardenberg: open megafoons. De uitlaten die viertakten het mooist laten klinken (en het motorkarakter totaal zinloos kunnen maken). Blijkbaar maakt iemand in Eindhoven ze, maar ze lagen bij diverse standhouders uit de Engelse hoek.

Zo’n open brulpijp is niet helemaal meer van deze tijd. Maar ach… Mensen die het geluid van een rochelende twin of een hysterisch huilende vierpitter niet mooi vinden… Die luisteren gewoon maar even niet.

We doken in ons archief om toch weer eens na te pluizen hoe het zat met die open pijpen. Bij Ducati kreeg je er vroeger bij aanschaf gewoon eentje bij. Mooie tijden waren dat… En Paul Klaver schreef er over in – naar we dachten – het in zwart wit op krantenpapier gedrukte weekblad “Motor”.

LET OP: de montage van een megafoon kan het motorkarakter drastisch veranderen en vereist minimaal aanzienlijk grotere hoofdsproeiers!

Het principe van de megafoon is simpelweg de uitlaatgassen te versnellen door een onderdruk te creeren. Door het vergoten van de diameter (volume) ontstaat er een onderdruk. De gassen willen naar die lagere druk stromen waardoor de gassnelheid toeneemt. Een te grote toename in diameter veroorzaakt werveling (het gas volgt de wand niet meer) te kleine diameter toenames hebben nauwelijks effect. Een goede waarde die als uitgangs punt gebruikt kan worden is 6-8º.

Verder is de lengte van het systeem uiterst belangrijk, vanaf de uitlaatklep tot aan het einde van de pijp (incl. megafoongedeelte) Net als bij de 2 takten kan door een goede werking extra vers gas aangezogen worden, het kan echter ook ongebruikt (onverbrand)

gedeeltelijk de uitlaatklep weer passeren en dat is ongewenst. Vandaar dat men probeert de puls die de pijp uitloopt, weer terug te laten lopen waardoor zo veel mogelijk teruglopend vers gasmengsel de cilinder in drukt op het moment dat de klep sluit. Het open einde van de pijp zorgt gedeeltelijk voor het terug”kaatsen” van de golf, maar daarvoor wordt ook heel vaak een soort heel korte en wijde eindconus gebruikt. Dit is een heel simplistische uitleg maar het werkt wel.

De “megafonitisch” – het brabbelend en rochelend lopen – komt vooral voor bij heel korte en steile megafoons en heeft te maken met het verstoren van gasdynamiek in  het inlaat traject. De lengte van in-en uitlaat moeten goed op elkaar zijn afgestemd, daarbij is korter niet een synoniem voor beter.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

2 reacties

  1. MV Agusta: bedankt! Tevens de heren : Giacomo Agostini, Gianfranco Bonera, Phil Read en Mike Hailwood voor het open draaien van het gas.

    Honda: bedankt! Tevens de heren : Mike Hailwood, Jim Redman voor het open draaien van het gas.

    Benelli: bedankt! Tevens dhr. Renzo Posolini voor het open draaien van het gas.

    Arturo Magni: bedankt! voor het gedurfde ontwerp.

    Zonder deze mannen was het nooit blijven hangen? (rijmt ook nog!).
    Hangen = geluid wat is blijven hangen, dat dit duidelijk moge zijn.

  2. ik zeg nog altijd megafoons RULE!! zeker op een 4 cylnder mijn sx 1100 heeft het nooit beter gedaan als op een marshall deep tone nadat ik er een pijp doorheen had geslagen 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *