Informatie gezocht over La Francaise-Diamant 350 cc uit 1931

Henk ter Beest kocht recent via Marktplaats zijn winterpret, een La Francaise-Diamant 350 cc uit 1931. De zijklepper ziet er helemaal niet verkeerd uit en is qua compleetheid dan ook een hele mooie basis voor een restauratie. Dat gaat Henk dan ook doen met de motor. Het wordt het winter-restauratieproject. Alleen kan deze motorliefhebber helemaal geen informatie vinden. Buiten wat summiere regels op Wikipedia en een foldertje. Vertwijfeld meldde hij zich bij ons: “Ik heb het idee dat ik de enige heb,?”  hebben jullie er wel eens van gehoord?” Gehoord ja, maar daar heb je het dan ook wel mee gezegd. Een van onze lezers misschien? Graag een berichtje naar de redactie of een melding hieronder als Henk hiermee geholpen kan worden.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

8 reacties

  1. Hallo Henk.
    Toevallig bij je bericht uitgekomen.
    Mijn La Francaise-Diamant is een 350 kopklepper van 1929 ook met
    Zurcher motor. Mijn wetenschap is misschien wel minder dan de
    jouwe. Het blok heb ik behandelt dus daar weet ik het een en ander van. Versn.bak moet nog gebeuren. Frame is gespoten, tank,
    wielen en spatborden nog niet. Ik heb de fiets 25 jaar geleden
    in Frankrijk gekocht dus een veel jaren project.
    Stel je vragen misschien weet ik de antwoorden. groet piet.

  2. hallo Piet

    Zou U me willen mailen dan kunnen we misschien gegevens uit wisselen wat ik heb ook nog documentatie over kopkleppers

    vr.gr.Henk

  3. Beste Piet,

    Ben zelf ook een Francaise Diamant aan het restaureren. Nu bezig met Zurcher motorblok. De enige summiere info die ik daarover heb is uit een handleiding van een Alcyon motorfiets. Als u meer info hebt, hou ik me aanbevolen.
    Zelf in het bezit van documentatie van de Francaise Diamant en Gurtner, vnl. vanuit archief Club Franse Motoren.
    Versnellingsbak is voor mij een onbekend merk. Staan alleen nummers op. Hopelijk kan ik daar ook nog wat van terugvinden.

    M.vr.gr.,

    Adrie Smits

  4. Hoi Piet, ik heb een La Francaise Diamant uit 1950, een viertakt 175cc. Hardstikke leuk om te zien, maar ik had de kleppen en zuiger stukgereden en na de reparatie hiervan kreeg ik last van een lekkende carburateur en de ontsteking staat volgens mij niet meer goed, want hij wil niet meer starten…Nu denk ik aan verkopen. Mischien weet jij nog raad of ben je geïnteresseerd? Groet, Christian.

  5. Toch nog Francaise-liefhebbers 🙂
    Moeilijk te vinden info. Ik heb er eentje van 1929.
    Moet nog gerestaureerd worden. kan dus alles gebruiken, van foto’s tot documenten.
    sturen naar wimderoover at telenet.be
    Misschien moeten we een mailgroepje vormen zodat we op de hoogte kunnen blijven van elkaars bevindingen en vorderingen.

    THX

    wim

  6. hallo allen,
    ik heb een la francaise diamant 350cc zurcher kopklepper van 1930 in geheel orginele staat.
    graag zou ik met u in contact komen om foto’s en gegevens uit te wisselen.

    mvg, rick

  7. Ik heb die mooie francaise van Henk ter Beest gekocht , wij waren vanaf het eerste moment helemaal verlieft op de 250 kopklepper uit Frankrijk , wat een mooi geluid uit die pijp en wat een leuke techniek . deze mooie francaise zal mooi staan in de woonkamer en af en toe mag ze tijdens een zonnige dag naar buiten om haar pracht te tonen aan collega liefhebbers.
    groet Thuur.

  8. Sorry , Francaise liefhebbers , na lang speurwerk in binnen en buitenland , heb ik 1 ongerestaureerde Francaise gevonden , ook met een Zurcher block , een kopklepper met stoterstangen , hier moeten nog wat eurootjes ingestoken worden , ongerestaureerd ook heel mooi , maar helaas niet rijdbaar . in mijn vorige bericht melde ik dat mijn Francaise een 250 cc kopklepper was maar dat is onjuist , het betreft een Zurcher 350 zijklepmotorblok , Als laatste heb ik zijn originele vacuumluchthoorn mogen monteren en is de motor voorzien van zijn originele spatbordnummerplaat . nu nog leren hoe ik de koppeling goed kan afstellen en walke olie of vet er in de versnellingsbak mag . bij het aanKicken wilt de koppeling soms slippen terwijl toch alles nieuw is . Op naar Denemarken om bij familie van mijn partner ( die Speedway ervaring hebben ) meer technische Know-How te vergaren omtrend deze koppelingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *