Honda CB 77

Nagemaakt worden door Italianen: Een groter compliment is er niet

De grote Laverda twins zijn legendarisch. En terecht. Zelden is er uit Italiรซ een machine gekomen die zo beeldschoon en kwalitatief hoogwaardig was. Voor de looks waren de Italianen best wel zelf verantwoordelijk. Dat was een soort nationale verplichting. Maar de techniek? Die was 100% geรฏnspireerd op die van de Honda CB 72/77

“Zoiets, maar dan groter”

Dat was het antwoord op de vraag waar de Amerikaanse motormarkt op zat te wachten. Massimo en Pietri Laverda kregen dat stukje belangrijke info tijdens een bezoek aan de States en hun Amerikaanse importeur. Dat ‘zoiets’ was de Honda CB 77, de met zijn 305 cc grote twin indertijd de zwaarste machine die Honda maakte en een mijlpaal in de geschiedenis van de fabriek. De Honda CB 72/77’s waren de eerste echte voor de westerse motormarkt gemaakte sportmotorfietsen uit Japan.

De machines hadden frames die niet alleen schatplichtig aan Laverda waren, maar hadden ook inspiratie vanuit de frames waarmee Honda op circuits zijn eerste successen haalde.

De machines waren revolutionair, erg snel, beeldschoon en… betrouwbaar.

Ze stonden nadrukkelijk voor het begin van het eind van de Britse motorindustrie. Zo’n CB 77 met zijn korteslag blok ( hij verschilde in feite alleen met de CB 72 door zijn grotere boring, was net zo snel als een Britse 500-ย  of 650 cc machine, stuurde ongeveer net zo goed had een startmotor en… bleef heel.

Lees het volledige artikel op de site van Auto Motor Klassiek via deze link

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen ๐Ÿ˜Ž

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *