Met een eeuw+ aan eigen historie hoeft Harley-Davidson nooit in verlegenheid te komen als het bedrijf weer eens een retromodel brengt. In tegenstelling tot veel Japanse fabrikanten kunnen ze in Milwaukee teruggrijpen op een onafzienbare hoeveelheid eigen – en custommodellen. En er zijn er weer twee!
We worden alleen wat nerveus van alle ®’s en ™’s…
De Harley-Davidson® Seventy-Two brengt de minimalistische seventies-look weer tot leven
De Harley-Davidson Seventy-Two-motorfiets is een typische Amerikaanse old-school chopper. Een Sportster® uit de tijd dat de coole jongens in Corvette Sting-Rays reden en choppers zij aan zij langs het trottoir werden geparkeerd. De bikes waren lang en smal en voorzien van appelrode lak en glimmend chroom. Van de Hard Candy Big Red Flake-lak en het apehanger-stuur tot en met de smalle whitewall-banden is de Seventy-Two™ een eerbiedige verwijzing naar dat tijdperk en de invloed van de custom-cultuur die je nog elke dag terugziet in California. Een nieuwe generatie van custom motor-bouwers haalt haar inspiratie uit dat tijdperk.
Metal Flake, een iconisch designelement van de jaren zeventig van de vorige eeuw, was in alles terug te vinden: van de lak van strandbuggies tot en met de vinylaankleding in wegrestaurants. Harley-Davidson brengt de fonkeling terug op de Seventy-Two met een nieuwe Hard Candy Big Red Flake-lak. Deze nieuwe laklaag wordt verkregen door het aanbrengen van een zwarte basislaag, gevolgd door een polyurethaanlak die glitters bevat, met een diameter die zeven keer groter is dan de diameter van de glitters die in typische productieverf gebruikt worden.
“De final touch aan de Hard Candy Big Red Flake-lak zijn de logo’s op de tank en het aanbrengen van pinstriping op beide spatborden,” zegt Frank Savage, Harley-Davidson Manager of Industrial Design. “Elk exemplaar werd met de hand gemaakt en we creëerden die kunst opnieuw in stickervorm voor de productie, zodat ze nog steeds de look van met de hand aangebrachte graphics hebben. De graphics werden tenslotte voorzien van een blanke laklaag.”
Het solozadel laat veel zien van het korte achterspatbord en nog meer van de lak op de Seventy-Two. Het motorblok werd afgewerkt in een grijze poedercoating met deksels in chroom en een nieuw rond luchtfilterdeksel. Een klassieke Sportster® 7,9 liter ‘peanut’-brandstoftank voegt een typisch stijlelement uit dat tijdperk toe aan de motorfiets.
Nieuwe Harley-Davidson® Softail® slim™ gestript tot de essentie, met minder chroom en meer retrodetails
Herleid een Harley-DavidsonSoftail-motorfiets tot de essentie en je hebt de Slim. Van de smalle achterkant tot het korte voorspatbord, van het solozadel tot het minimale gebruik van chroom: er is gewoonweg minder van op de Slim. Noem hem ‘gestript’. Noem hem ‘old-school’. Noem hem ‘lean and mean’. Wat overblijft, is het basis-Softail-profiel en het iconische Harley-Davidson-design, die doen denken aan de klassieke custom-bobbers uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Om de achterkant van de motorfiets eenvoudig en strak te houden, heeft de Slim gecombineerde rem-, knipper- en achterlichten in één behuizing. De steunen van het achterspatbord liggen bloot, waardoor men het gesmede staal en de bevestigingsbouten kan zien. Een dunne voorgevormde zwart-leren riem bedekt de naad van de brandstoftank. Het motorblok wordt afgewerkt met gepolijste in plaats van chromen deksels en zwarte cilinders. Het voorspatbord is verkort om de dikke voorband zichtbaarder te maken.
Het Hollywood-stuur, te herkennen aan zijn brede kromming en verstevigende dwars-geplaatste buis, was oorspronkelijk een accessoire voor vooroorlogse Harley-Davidson modellen met een Springer®-voorvork.
“Het zadel geeft je eerder het gevoel in de motor te zitten dan erop”, zegt senior ontwerper Casey Ketterhagen. “Het stuur staat vrij laag, zodat je tijdens het rijden een onbelemmerd uitzicht hebt. Ook dit bevestigt het elementaire ontwerp van de motorfiets, een echte back-to-basics bike.”
De Slim heeft een contragebalanceerd Twin Cam 103B™-motorblok die mens en machine een zuivere, directe verbinding geeft. Het Softail-rijwielgedeelte heeft de strakke lijnen van een vintage hardtailframe, maar is onderhuids voorzien van horizontaal geplaatste achtervering die een comfortabel rijgedrag waarborgt. Met de combinatie van een zithoogte van 650 mm en brede treeplanken biedt de Slim rijcomfort voor een diverse groep rijders. Daarbij is er voor de Slim een vervangend ‘pull-back’ stuur beschikbaar in de Genuine Motor Accessories–lijn, die het stuur 5 cm naar de rijder toebrengt.