Wij, de oefenvergunning generatie, merken dat het de verkeerde kant opgaat. Van 40.000 kentekenhouders in de 70-ties, gegroeid naar pakweg een half miljoen en toch zit er de klad in.
Onlangs de eureka van het landelijke verkeersingenieurs gilde. De toekomst van het verkeer is kompjoetergestuurd, sensorgeleid, car-to-car interactief en boven elk kruispunt hangt een cloud van Big-Traffic-Brother (BTB). BTB zorgt, alles overziend, voor een super veilig en efficiënt verkeer.
Verklaarbaar dat enthousiasme van onze asfaltbeheerders, de virtuele capaciteit van het wegennet neemt vrijwel gratis en flink toe. Rijdende pedaalemmers, kleven straks legaal bumper en omdat ze, ongemoeid door mensenhand, zo strak rijden, nemen genoegen met 1,6m brede rijstrook. Door simpelweg opnieuw te markeren, gaat de A4 van 10 naar 16 rijstroken. En alle stroken zijn beschikbaar, dienders met hun stupide “zo veel mogelijk rechts rijden” hebben er immers niks meer te zoeken. Aanrijdingen zijn uit de tijd, de noodlijdende plaatschadebedrijven gaan failliet en –daar ben ik het mee eens-, het aantal verkeersslachtoffers daalt dramatisch.
BTB moet wel super degelijk beveiligd worden, want een ludieke en creatieve terrorist genereert in seconden de totale chaos door er een magneetje of koffielepeltje in te mikken.
Voor de ietsepietsie bredere vrachtauto’s en bussen, komen speciale brede rijstroken…. Oooehps, die zijn er al, dat was wel héél vooruitziend.
Maar tweewieler smalspoor krijg je never ever op de automatische piloot. Zelfs, de van minimaal 5 modules, netwerk en bluetooth voorziene smartbikes, zullen onder de cloud niet autonoom hun bestemming vinden. Niet dat een motor zonder hand aan de stuurstang, gelijk omvalt, legio YouTubes bewijzen het tegendeel en het loopt zelden goed af.
Onze, de wat meer klassieke motoren, met hooguit ‘n CDI of onvolprezen contactpuntjes (soms nog op 6 volt), zijn al helemaal niet welkom in de cloud. BTW ziet ze niet en de bij elkaar gekropen smartcars kunnen er gewoon niet mee omgaan. Dus weg ermee! Het motor-masterplan van onze minister, (ik mag Melanie zeggen) spreekt over ontmoedigen, uitsterven, onwettig etc.
Onze idiote rijbewijs structuur (die van Brussel écht niet moest) ontmoedigt momenteel al effectief de verse aanwas van motorrijders. Na vergrijzing (ik noem het metallic) is er geen overgangsregeling, wij sterven gewoon uit. Ga er maar van uit, dat de wereldprimeur van een algeheel verbod op gemotoriseerde tweewielers en aanverwanten in 2020+ door NL in de wacht wordt gesleept. Dat ons vervoermiddel, dat het na 40 jaar nog steeds prima doet, een schoolvoorbeeld van duurzaamheid is, ontgaat Melanie volledig.
Het handjevol volhardende eigenwijze stoomfietsknoerten dat dan nog resteert, krijgt het moeilijk. Import van die gevaarlijke apparaten wordt natuurlijk verboden. De RDW keurt alleen nog maar af en bij schorsing vervalt het kenteken, als al niet spontaan, zoals dat nu voorkomt. Misschien mogen we nog een tijdje op de cloudloze secundaire wegen tuffen, of krijgen na inlevering van het A-123 rijbewijs, tijdelijk korting op het OV.
Kortom, als het aan de overheid ligt zijn we een uitstervend ras. Ik ga de verkiezingsprogramma’s doorspitten op “terugkeer van de gulden” en “motorrijders ruim baan”.
Huub Hendrix ©
*Rolling Stones 1965