Carburateurs schoonmaken

Heel wat motorrijders beginnen het voorjaar wat later. Dat komt doordat viezigheid en vuil de haarfijne boringen in de carburateurs en de sproeiers van die carburateurs verstopt hebben. Dan is er maar รฉรฉn oplossing: de mengselvoorziening moet professioneel gereinigd worden. Alle carburateurs moeten er af en uit elkaar.

Aan het begin van elk motorseizoen lopen de werkplaatsen weer vol met motoren die lijden aan de typische symptomen van voorjaarsmoeheid. De motor stottert, komt niet op toeren en reageert narrig op alle bevelen vanaf het gashandvat. De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn โ€˜verstoptโ€™. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt.

De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot โ€˜gummenโ€™. Op het metaal van de carburateurs, en zeker op de messing delen zoals de sproeiers zet zich een harsachtige neerslag af. En die vernisachtige viezigheid verstopt de ragfijne boringen waardoor er van mengselvorming weinig meer terecht komt.

carbvuil2 In dergelijke gevallen helpt alleen nog het grondig reinigen van de binnenste van de carburateurs. Dat is een klus voor de professionals want er is een ultrasone reiniger voor nodig. Zoโ€™n apparaat kost al snel 1.700,- euro. De in autoshops verkrijgbare brandstof systeemreinigers klaren de klus in praktijk niet. In een werkplaats wordt er een uur of drie arbeid gerekend voor het schoonmaken van de carburateurs van een viercilinder zoals de FJ 1200 die ons voorbeeld is. Nadat het carburateurblok is uitgebouwd worden de deksels, de gasschuiven, de vlotterbakken en de vlotters samen met de sproeiers en hun behuizingen gedemonteerd.

Voor... Alle O-ringen en pakkingen worden verwijderd en de metalen delen gaan in het 70 graden hete dompelbad van de ultrasoonreiniger. Een minuut of twintig later komt alles er weer als nieuw uit. Alle inwendige boringen en de sproeiers zijn weer helemaal van vreemde smetten ontdaan. Vervolgens kan alles weer voorzien worden van nieuwe O-ringen en pakkingen waarna het hele spul weer in elkaar gezet kan worden. Daarna wordt het geheel weer op zijn plaats gemonteerd, aangesloten en gesynchroniseerd. Voor een viercilinder als onze FJ 1200 kost zoโ€™n klus ongeveer tussen de 200-250 euro. Serieus geld dus. Dat bedrag maakt het lonend om de volgende keer de vlotterbakken maar af te tappen na de laatste rit van het jaar. Dat is doorgaans een kwestie van een schroef aan de onderzijde van de vlotterbakken wat te lossen totdat de brandstof er uit stroomt.Zorg daarbij voor voldoende ventilatie en doe dat klusje niet rokend.

CARBNIETVIES En vergeet die aftapschroef niet weer vast te draaien.

Voor het helemaal schoonmaken van een carburateurblok van een viercilinder staan circa drie werkplaatsuren. En het is zinnig om de klus inderdaad professioneel te laten uitvoeren.

Elke carburateur wordt helemaal gedemonteerd. Vervolgens gaan de delen een minuut of twintig in het ultrasoonbad.

Na de schoonmaakbeurt worden de carburateurs met nieuwe O-ringen en pakkingen weer in elkaar gezet.

In de laatste fase worden de carburateurs afgesteld en synchroon gezet.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen ๐Ÿ˜Ž

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

2 reacties

  1. hoe stel je de carbs van een zzr 1100 d 1995 af luchtmengsel schroef ik heb deze nu op 1.75 uitgedraaid
    mijn probleem is bij gas los blijft toerental vaak hoog doorlopen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *