Ook de 2008-editie van de Classic Motorshow trok een record aantal liefhebbers naar de Noord-Duitse stad. Maar liefst 33.589 bezoekers – wij hebben niet meegeteld – passeerden de kassa in het weekend van 1 tot en met 3 februari. Om het steeds groter wordende aantal bezoekers de ruimte te bieden duurde het evenement dit jaar een halve dag langer. Men kwam niet voor niets. Ondanks dat de motorveiling dit jaar op het allerlaatste moment werd afgeblazen – enkele inbrengers trokken op het allerlaatste moment hun collectie terug – wist de organisatie de zeven hallen boordevol interessant spul te krijgen. Het thema was dit jaar de Franse auto- en motorindustrie. Op autogebied betekende dat een tentoonstelling van Panhard et Levassor. Daar zagen we onder andere een Dynavia uit 1948. Het ding had in die dagen al een minimale cw-waarde van 0,17 en lijkt qua vorm ook nog eens op de Sharky van The Hydro cRuisers van de Haagsche Hogeschool voor Engineering. Zij presteerden het om 557 kilometer op een liter benzine te rijden in de Europese Shell Eco-marathon van 2007 en proberen dat weer op 22 tot en met 25 mei in het Franse Nogaro. Grappig is dat dit Panhard-prototype destijds ook al slechts 33,5 liter op honderd kilometer verbruikte en een top van 130 km/h haalde. Op autosportgebied kreeg onder andere Gordini aandacht met een thema-expositie. Een handvol bijzondere Gordini sport- en racewagens was daarvoor naar Bremen gehaald. Met dank aan het Musée National de l’Automobile Mulhouse. Die samenwerking met diverse musea resulteerde ook in de expositie van een heuse Mercedes C111. Veel mensen zagen deze unieke auto dan ook voor het eerst in hun leven. Op motorfietsgebied lag de naderuk op Franse merken in het algemeen. Samen met een Duitse overkoepelende organisatie, een aantal particuliere verzamelaars en het Saarländische Zweirad Museum resulteerde in een tentoonstelling van zo’n dertig unieke Franse motorfietsen. Niettemin ontbraken de Engelse, Japanse, Amerikaanse en Duitse motoren ook niet en kwam de motorliefhebber niet bedrogen uit. Bij het gedeelte over de historische autosport – dat vorig jaar als separaat gedeelte werd opgezet – was de spoeling helaas iets dunner. Dat betekent niet dat er hier niet meer dan genoeg over was om van te dromen. Hoogtepunten waren er genoeg! En zelfs zonder al die extra’s konden we ons nog vergapen aan verschillende demonstraties van restauratie- en revisiebedrijven, een lange gang vol met auto- en motoronderdelen, een flinke particuliere verkoopmarkt en nog veel meer. De volgende editie van de Bremen Classic Motorshow staat gepland op 6 tot en met 8 februari, maar dan pas in 2009.[Show as slideshow]