Bron: Informoto
Wat kun je controleren als de motorfiets stil staat…
Koud motorblok?
- Motorblok moet koud zijn
Het eerste dat je doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen
of de motor koud is. Dat is zeer belangrijk. Dan start een motor het
moeilijkst en hoor je alle geluidjes het best. Eens de motor warm en
goed gesmeerd is, klinkt een motor meestal véél beter
dan als hij koud is. Start de motor nog niet, dat houden we voor het
laatste.
Algemene staat van motorfiets?
- Vuil of schoon
Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te wassen
als hij te koop staat…. - Roest
Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de
regen. - Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen
Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen en ontoereikend
onderhoud. - Barstjes
Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten?
Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven. - Afgebroken bevestigingspunten
Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten.
Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen.
Dit kan er ook op wijzen dat de motorfiets omgevallen is. - Glans en kleur
Delen die opvallend meer glans hebben of een licht andere tint kunnen
nieuw zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.
Staat van de reminstallatie?
- Kan het remhendel diep ingetrokken worden?
Dit kan wijzen of lucht in de remleidingen. - Is de remolie kleurloos of amberkleurig?
Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze
is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloed. - Remleidingen
Kun je alleen maar controleren op hun algemene staat - Remklauwen
Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Wat hieraan belangrijk
is, is of de remzuigers gemakkelijk heen en weer bewegen. Dat kan alleen
maar gecontroleerd worden na demontage van de remklauwen. - Remblokken
Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je direct nieuwe
installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze
hun remmende werking. Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage. - Remschijven
Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en wrijf erover van
binnen naar buiten (volgens de straal dus). Je mag geen langsgroeven
of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is funest
voor de levensduur van je remblokken. Contoleer de dikte van de schijven.
Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken
niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je
aannemen dat de schijven versleten zijn of binnenkort aan vervangen
toe zijn. - Remwerking
Zie proefrijden.
Velgen en banden
- Velgen
Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben. Spaken mogen niet krom
zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn. Alle spaken moeten goed
aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle slagen en
luister of ze allemaal hetzelfde klinken. Klinkt een spaak dof dan is
ze te los, klinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen. - Banden
De banden moeten voldoende profiel hebben (let op de merktekens)
anders mag je direkt nieuwe kopen. Er mogen geen barstjes
in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber
aan het versterven. Type en maat moeten overeenkomstig de velgmaten
zijn. - Wiellagers
Ze mogen niet versleten zijn. Draai de wielen rond als ze van de grond
zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag
niet haperend of stroef verlopen. Vergeet niet dat de remblokken steeds
lichtjes tegen de schijven aandrukken en de draaibeweging een beetje
zullen afremmen. Er mag geen speling zijn. Het wiel moet muurvast zitten
rond zijn as (if you know what I mean…)
Het balhoofd
- Algemeen
Het balhoofd is het scharnier waar de voorvork rond draait. Meer
specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen
kogel- of naaldlagers zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop
mag geen speling zitten, want dat betekent speling op de complete voorvork.
De lagers mogen ook niet in slechte staat zijn. Dat heeft een negatief
effect op de stabiliteit en het stuurgedrag van de motorfiets. - Speling op het balhoofd
Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden.
Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurk voor de motor zitten en neem de vorkbenenmet beide handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor
en achter wat kan bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen.
Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde
aan. Vergis je dus niet. Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel
tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het
stuur naar de muur toe. Is er speling op het balhoofd, dan zul je voelen
dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen. - De rondheid der lagers
is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er eentrukje. Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is.
Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar
volledig rechts en terug. Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag
nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent
namelijjk dat de lagers hier en daar wat ingedrukt zijn, wellicht door
ooit verkeerd te zijn aangespannen
De voorvork
- Voorvorkkeerringen
Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde
vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte
steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt.
Opmerking: Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit
zeggen dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden.
Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door
nieuwe binnenvorkpoten te monteren! - Vorkbenen
Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder
demonteren. Enig hulpmiddel: er mee gaan rijden en zien of het stuur
scheef staat, of puur visuele controle. De demping mag natuurlijk niet
kapot zijn.
De achtervork
- Lagers
Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets
staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw
uit alle macht. De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op
de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan wellicht aan
vervanging toe.
De vering
- Dempen en veren
De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus alsje de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel
uitgedempt zijn. Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde
bedrijven.
De verlichting
- Controleer
Kleinlicht
Dimlicht
Grootlicht
Richtingaanwijzers
Achterlicht
Stoplicht
De accu
- Bij onderhoudsvrije
(=ondoorzichtige) accu’s kun je niets controleren. - Bij accu’s
met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau’s controleren.
Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen. - Met een
speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur
bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet. Het grote probleem
komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer
het buiten heel koud is. Dan raakt de accu heel snel uitgeput.
De aandrijving
- Er bestaan vier soorten aandrijving
Cardan
Riem
Ketting in gesloten oliebad
Open ketting
- Cardan,
riem en ketting in gesloten oliebad gaan lang mee, onderhoudsvrij en duurzaam. Weinig gebruikt. - De open ketting
De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief,
maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt…
- Controleer de staat van de tandwielen. De tanden moeten mooi symmetrisch zijn.
Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang
meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt. Dit is
meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.- Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben. Dat duidt op een scheef
geplaatst achterwiel. Men zegt dat het “niet correct spoort”.
Dat is eenvoudig te corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.- Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer
ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in
de ene positie te strak gespannen is, en in een andere positie te los,
dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.- Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes
van een elektrisch toestelletje) Ga achter de motor staan en neem enkele
schakels van de ketting vast. Het moeten schakels zijn die op het achtertandwiel
liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden
(dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten.
Vervangen !
Het motorblok
Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het
motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.
- Olielekken
Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie
zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd
en omdat er nog niets is uitgezet, zal alles wat meer “rammelen”
dan bij een warme motor. Bij een Ducati ligt het wat moeilijker, want
daar rammelt alles wat meer dan bij Japanse machines. Bekijk het blok
en kijk of er nergens langs de naden “vettige” vlekken te
zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt.
Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het “zweten”
van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan
een beetje olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon
vlaams: de zjwein). Geen goed teken. Start de koude motor, houd je
gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een klein minuutje.
Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne oliedruppeltjes zit,
dan is dat een teken dat de motor inwendig al goed versleten is. De
zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen te houden en via de
verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten. - Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het
zijn dat de kleppen gesteld moeten worden. - De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie. Je moet daarvoor dan
wel de bougies uit het blok schroeven. Zo’n test leert je in welke staat
de afdichting van de verbrandingskamer verkeert. Eerste indruk OK? Wel,
dan gaan we rijden…
Goede tips, maar wat moet je doen als je één van de gebreken constateert? Zijn sommige dingen vrij makkelijk te verhelpen? (Ik ben met name geïnteresseerd in de aandrijving).