Howard Raymond Davies was een Engelse motorcoureur. Hij was vooral actief tussen 1914 en 1921 en behaalde regelmatig goede plaatsingen in Senior- en Junior TT’s. In 1924 begon hij met de productie van eigen motorfietsen. Op zo’n eigenbouw-fiets met kopklep inbouwmotor won hij het jaar daarop de Senior-TT en behaalde een tweede plek bij de Junior-TT. De meeste tour-, sport- en racefietsen van H.R.D. waren voorzien van een JAP-ééncilinder kopkleppers met 350 tot 600 cc cilinderinhoud.
In 1928 werd H.R.D. overgenomen door Phillip C. Vincent. Hij begon meteen met de constructie van een ander frame, waarin tevens JAP- of Python-motoren ingebouwd werden. In het begin van de dertiger jaren was het frame uitgekristalliseerd. Nu kon worden begonnen met het ontwerp van een eigen motor. In 1934 voltooide Vincent het nieuwe blok. Een ééncilinder kopklepper, 498cc groot, hoogliggende nokkenassen en korte stoterstangen. In 1936 werden alle modellen met inbouwmotoren uit het programma geschrapt.
In dat jaar werd de eerste V-twin met 996cc cilinderinhoud geïntroduceerd, op basis van twee 498cc ééncilinders. De eigen motor was ook in een eigen frame ingebouwd. De eerste HRD ”Rapide” was ontstaan.