ANP: Sinds oktober 2007 is het mogelijk om motoren zonder Europese typegoedkeuring te importeren uit landen buiten de EU en de EVA-landen (Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein). Omdat toch vastgesteld moet worden of deze motoren voldoen aan de Europese milieu- en veiligheidseisen moeten ze gekeurd of getest worden voor ze de weg op mogen. Als het gaat om een fabrieksmatig geproduceerde motorfiets en wordt deze particulier geïmporteerd, dan kan een keuring bij de RDW worden aangevraagd en eenvoudig worden afgehandeld. De keuring en de testen worden uitgevoerd op het RDW-testcentrum in Lelystad. Daar kan de RDW goed vaststellen of de motor voldoet aan de Europese veiligheids- en milieueisen.
Ook personenauto’s en lichte bedrijfswagens
Het is al enige tijd mogelijk fabrieksmatig geproduceerde personenauto’s en lichte bedrijfswagens uit landen buiten de EU en EVA-landen direct via de RDW te laten registreren. Zo heeft de RDW sinds april 2006 bijna 300 auto’s gekeurd. Deze voertuigen kwamen voornamelijk uit de Verenigde Staten, Canada, Japan en soms uit het Midden Oosten. Zo’n 95 % van de voertuigen passeerden in één keer de toelatingskeuring. De overige voertuigen moesten terug komen voor een herkansing vanwege problemen op het gebied van remmen of uitlaten.
Behoefte aan een eenvoudige keuring
Met deze nieuwe keuring komt de RDW tegemoet aan een behoefte in Nederland. Voorheen was directe import uit verre landen duur en een stuk lastiger. Dit vanwege de dure testprocedures die daarbij nodig waren. Daarom koos men voor een omweg via een ander EU-land, zoals Duitsland. Deze omweg is nu overbodig. Met de nieuwe toelatingskeuring is de import uit landen buiten EU- en EVA-landen eenvoudiger geworden, zonder dat de milieu- en veiligheidseisen – waaraan voertuigen moeten voldoen – zijn aangepast.
Kosten
De keuring duurt ongeveer een halve dag. De kosten van een keuring van een motorfiets zonder Europese typegoedkeuring bedraagt 552 euro (tarief 2007). Het keuren van een personenauto of lichte bedrijfsauto kost 952 euro. Voor het kentekenbewijs moet men aanvullend 46 euro betalen. De genoemde kosten zijn exclusief eventuele aanvullende tests en de aanschaf van kentekenplaten.
Geldt dit bovenstaand verhaal ook voor crossmotoren?
Dag Roy,
Daar ga ik wel van uit. Maar voor de zekerheid heb ik nog even bij de RDW nagevraagd en wacht nog even op antwoord.
Alle gemotoriseerde voertuigen met een max. constructie snelheid van boven de 6km/u komen hier voor in aanmerking. Als jij je crossmotor enkel op een crossbaan (niet zijnde openbare weg) gaat gebruiken, heb jij geen keuring bij de RDW nodig.
MVD.