Wie relatief nieuw is in de wereld van klassieke motoren, wordt vroeger of later onvermijdelijk met de vraag geconfronteerd: “Waar haal ik in godsnaam die onderdelen vandaan?”. Je hoeft je daarvoor nog niet volop in het restaureren te hebben gestort. Na verloop van tijd gaat er altijd wel wat stuk of is er iets versleten. En als je zelf niet zo ’n handige Harry bent, is het goed te weten wie wel de nodige kennis en ervaring bezit om aan jouw motorfiets te sleutelen. Ik spreek uit ervaring en vond dat ik best wat minder ervaren liefhebbers van dienst zou zijn met wat praktische informatie over dit onderwerp.
Zoek hulp
Ik ben zelf verre van een wandelende encyclopedie, dus moest ik eerst even schematisch en logisch plannen. Om het allemaal wat tastbaarder en realistischer te maken heb ik 5 tot de verbeelding sprekende modellen uit de jaren ’70 gelicht: BMW R 100 RS, Ducati 750 SS vierkant carter, Honda CB 750, Moto Guzzi 850 T3 California, Norton Commando 850. Vervolgens heb ik een standaardlijst gemaakt van onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen óf erg kwetsbaar zijn bij tuimelpartijen. Op die manier heb je een vergelijkingsbasis.
Vervolgens ben ik eens gaan kijken wat de respectievelijke importeurs hierover vertellen en ik heb ze de standaardlijst overhandigd om aan te geven wat ze nog in voorraad hebben en tegen welke prijs. Producenten zijn verplicht een onderdelenvoorraad aan te houden voor modellen die de laatste 10 jaar werden geproduceerd; alles wat ouder is hoeven ze niet meer te voeren.
Het is dan ook duidelijk dat de nieuwe liefhebber er doorgaans niet uitkomt met de importeur en zijn dealernet. Hij zal vaak verder moeten gaan zoeken. Dat heb ik dan even voor hem gedaan. Bepaalde onderdelen zoals banden komen trouwens gewoon van de toeleveringsindustrie; ook hier ga ik even op in.
Na het lezen van dit artikel zou je een houvast moeten hebben om verder te gaan, ongeacht welke motorfiets(en) je koestert …