Aan het eind van de jaren 50 was Honda klaar voor eigen ideeΓ«n. De tweecilinder met bovenliggende nokkenas die helemaal zelf ontwikkeld was, was klaar om de grote wereld in te gaan. Maar daar aan voor af was de nieuweling getest en de Japanners deden veel testwerk aan prototypes op sintelbanen en tijdens heuvelklim wedstrijden. Omdat racen nu eenmaal de beste manier van testen was. De bekende – en ook nu verdwenen Japanse merken troffen elkaar daar vaak op de Asama racetrack.
Motoren uit die tijd zijn zeldzamer dan eerlijke politici
Een van de allereerste, en de nu enig bekende overlevende, Honda C71Z is na veel omzwervingen gered en gerestaureerd in opdracht van Mike Buttinger, de oprichter/eigenaar van CMSNL.com. Zakelijk gezien was deze restauratie volkomen onverantwoord. Maar Mike koestert het Japanse denken in de zin dat dingen ook gewoon moeten gebeuren omdat ze moeten gebeuren als eerbetoon.
Lees het volledige artikel op onze zustersite van Auto Motor Klassiek via deze link.