[slideshow id=74]
Met vaste onregelmaat stelt Motor Klassiek de favoriete motorfiets van een lezer voor. Deze keer is dat weer een Honda CB 750, maar nu de ‘F‘ uit 1981 van Lei Reijven. De Honda stond voor een mooie prijs te koop in Nederweert. Het was een aardig ogend exemplaar voor een redelijke prijs.
Toen zijn oudste zoon in het prille begin van dit nieuwe millennium opging, behaalde Lei zijn lang gewilde document eveneens. Lei is nu bijna tien jaar in het bezit van zijn motorrijbewijs. Bij hem gaat het dus niet om de motorfiets die hij ooit vroeger eens heeft gereden, zoals dat bij veel van ons het geval is. En zoals dat vaker gaat bij de aankoop van een tweedehands motorfiets, kwamen er in het geval van Lei ook al snel de eerste problemen. Lei vertelt: “Kennis van deze motoren had ik op dat moment totaal niet. En als snel liep ik tegen vervelende zaken aan als startproblemen, olieverbruik, slecht remmen en onverwacht reacties in het stuur bij het loslaten van het gas.” Hij herinnert zich nog aan zijn avontuur met een Horex Regina, de stuurmanouvre, het weiland…
Wat basiskennis bleek wel voldoende om de motor weer goed lopend te maken: “Olie verversen, filters vervangen, ketting spannen, remmen repareren en de Honda was weer een fijne rijmachine. Het rijden op deze motorfiets was vanwege het karakter van het 16 kleps blok met dubbele bovenliggende nokkenassen een heerlijke sensatie.” Lid worden van een merkenclub helpt je als aspirant bezitter van zo’n rasechte klassieker goed op weg. Binnen de clubs is vaak veel ervaring en wetenschap aanwezig en aan hulpvaardigheid ontbreekt het ook niet. Zo ook in het geval van Lei: “Als het wat moeilijker werd kon ik altijd terugvallen op het boek van Peters (ISBN 90 6127 143 6) of op de hulp van een clublid. Dat sleutelen is uiteindelijk uitgegroeid tot mijn huidige hobby.”
Na drie jaar werd de motor verkocht en een Yamaha TDM aangekocht. En zoals het zo vaak gaat had Lei spijt van de verkoop van de ‘F’ en troostte zichzelf met nog twee Honda’s CB 900F. De TDM moest het veld ruimen. Dan had-ie ook maar geen TDM moeten worden, denken wij maar.
Deze witte CB 750F zag Lei vorig jaar te koop staan. Hij kon zo’n prachtexemplaar die ook nog eens uit hetzelfde bouwjaar kwam als zijn eerste CB 750F natuurlijk niet zo maar laten staan. Het bod werd geroepen en Lei kon een paar dagen later dan ook zijn nieuwe Honda met slechts 36.000 km op te teller ophalen. “Deze motor is in nieuwstaat, volledig origineel en loopt geweldig,” zegt Lei. De perikelen zoals die bij de eerste aanwezig waren, waren hier niet terug te vinden. “Het kan dus wel,” zegt de Hondafanaat: “Hij gaat dan ook nooit meer weg. Voor mij is de Honda Bol d’Or een prachtig gelijnde motor met geweldige prestaties. Betaalbaar en nog makkelijk zelf te onderhouden ook.” Onderdelen zijn nog voldoende te krijgen, tweedehands en nieuw en tegen redelijke prijzen. Buiten dat kent deze Japanner een enorme groep liefhebbers die de motor vol liefde onderhoudt.
En hoe zit het met jouw motor?