Krauser. Dat merk ken je van de koffers. Maar er is zoveel meer moois gemaakt door deze man! Zoals de BMW Krauser MKM 1000. Uit 1980-1982. Daar zijn er een paar honderd van gemaakt
‘MKM’ staat voor Mike Krauser München. Want Krauser leverde ombouwsets om het Beest in BMW boxers los te laten.. Maar het bedrijf leverde ook kant en klare machines. In het kader van ‘zoek de verschillen’ komt het in het beste geval alleen op een afwijkende motornummering en kenteken aanduiding aan. De Echte Krauser herken je aan frame- blok- en baknummering die is ‘identiek hetzelfde’ en begint met een ‘K’. De ‘K’ van Krauser.
Want alles begon met Michael ‘Mike’ Krauser. De man was druk bezig in de wegracerij. Natuurlijk reed hij zelf, maar zijn heldendaden lagen op het gebied van sponsoring en eigen constructies. Zijn klapper maakte de motorhandelaar uit München met de verkoop van zijn Krauser koffers. De techneut in Mike ging voor meer. Hij zag de BMW boxerblokken heel anders dan dat de braafste toerrijders ze zagen. Daarom ontwikkelde hij vierklepskoppen met een heel wat wildere nokkenastiming dan de fabriek dat durfde te doen. De motoren die gebaseerd waren op de volle liter uitvoeringen van de RT familie leverden in plaats van de fabrieksmatige 70 pk ongeveer 85-90 pk.
Een soort Ducatiframe
Om de zaak helemaal af te maken construeerde Krauser een vakwerkframe a la Ducati en een tank/zitcombinatie plus een kuip er omheen. Zo’n frame bestond uit 56 stukjes pijp die achter elkaar gelegd 16 meter lang waren. Die framesets waren ook weer los te koop en zo kan je dus ook Krauser BMW’s met gewone twee kleps boxerblokken er in aan treffen. Ook mooi en veel beter dan de vierkleppers. En intussen ook al fors duiten waard. En er zijn evenveel mensen die de MKM 1000 even lelijk als geniaal vinden.’Styling’ en ‘München’ gaan minder hand in hand dan ‘München’ en ‘bier’.
Lees het volledige artikel op onze zusterwebsite van Auto Motor Klassiek