De voorvering is bij een motorfiets zo’n beetje het belangrijkste wegliggingscomponent. En wat krijgt die voorvering aan onderhoud? Doorgaans ‘geen’. In het beste geval worden de voorvorkkeerringen eens vervangen als ze gaan lekken. En zelfs dan wordt er vaak over het hoofd gezien dat die lekkage door ‘pitting’ van het chroom van de voorvorkpoten komt. Wist u dat er voor het verwijderen van keerringen speciale stukjes gereedschap zijn? U vindt ze bij onze adverteerders, ze kosten weinig, schelen een hoop gepruts en staan kewl op het gereedschapsbord in de garage.
PAS OP VOOR DUIKEN!
De olie uit de voorvorkpoten laten lopen is doorgaans geen probleem. Draai de dop boven op de binnenpoot (PAS OP! STAAT ONDER VEERSPANNING!) of het beluchtingsdopje boven op de dopmoer los. Draai de aftapbout die ergens onder aan de buitenpoot zit los nadat er een bakje onder is gezet. Dat hoeft geen emmer te zijn. Zoveel olie zit er ook weer niet in een stel vorkpoten. Er bestaat een vrij grote kans dat er geen straaltje olie,. maar alleen wat miezerige druppels uit de voorpoten komt. De vrije afloop kan belemmerd zijn door allerlei neergeslagen drab. Om de voorvork te verwijderen moet het voorwiel er uit. Dan moeten de vorkpoten er uit. Dat begint met de demonteren van het voorwiel. Ondersteun daarbij het carter zodat de voorwielloze motor niet naar voren kan kiepen. Het voorspatbord moet er ook af en leg dat voorzichtig opzij om beschadigingen te voorkomen. Los vervolgens de klembouten die de vorkpoten in de T-stukken omhelst houden. Daarna moeten de vorkpoten er met enige rustige nadruk uitgenomen kunnen worden.
Lees dit artikel verder op de website van Auto Motor Klassiek.